Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Als Hij spreekt, volg ik.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Als Hij spreekt, volg ik.

Volg Mij (Luk. 5:27b).

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Christus heeft macht over alle mensen. Vorig jaar en ook tijdens dit pas begonnen jaar. In Lukas 5 is die macht ook gebleken. Een melaatse vraagt om genezing (Luk. 5:12-13). Een verlamde wordt genezen (Luk. 5:20).

In de verzen 27 tot 29 roept de Heere Jezus om Hem te volgen. Wie ze zijn en waar ze vandaan komen, staat Christus niet in de weg. Nu is Hij in Galiléa. Hij riep al vissers om vissers van mensen te worden. Nu roept hij een tollenaar. De Heere Jezus is gekomen om zondaren te roepen tot bekering. Dat is de inhoud van het Evangelie. Hij vernieuwt harten en levens.

In de verzen 27 tot 29 roept Hij Levi, die ook wel Matthéüs wordt genoemd. Als tollenaar leeft hij in het belastingkantoor (tolhuis). Mensen die het tolhuis passeren, moeten belasting betalen. Tollenaren zijn in dienst van de gehate Romeinse bezetter, van wie ze bescherming genieten. Voor dit verachte beroep kiezen mensen die het niet zo nauw nemen en graag snel rijk willen worden.

In deze omgeving treft Jezus Levi aan. Heeft Levi er genoegen in? Spreekt zijn geweten, dat wat van ‘hier beneden’ is, nooit gelukkig maakt? Is hij geboeid door geld en goed? Er staat dat de Heere Jezus hem ‘ziet’. Dat is niet alleen hoe het huis eruitziet en wat hij doet, maar ook op welke wijze Levi leeft. De Heere Jezus ziet een zondaar die bezig is met zijn taak.

Tot zo één komt Jezus. Hij ziet, Hij aanschouwt Levi, gevangen als onderdaan van de zonde. Wat een wonder dat Christus een woord tot hem richt. Volg Mij. Deze woorden doen kracht. Die kracht rukt Levi uit het leven zonder God. Diezelfde kracht maakt Levi ook gewillig. Gewillig om het tolhuis te verlaten en om Jezus te volgen.

Volgen. Niet langer achter de zonde en mijzelf lopen, maar achter Jezus aan. In de berijmde psalm 45 vers 5 lees je: “Verlaat, vergeet, wat ooit u kon bekoren, uws vaders huis, uw volk en wat voorheen u dierbaar en beminnenswaardig scheen”. Genade blijkt in Matthéüs’ leven, want we lezen in vers 28: En hij, alles verlatende, stond op en volgde Hem.

Levi hoorde een wel heel korte preek. Twee woorden. Maar met wat een gevolg! De bekering is echt omdat het uit de vrucht blijkt.

Zo wil de Heere nog werken. Ook in 2022. Onder ouderen en ook onder jongeren.

Commentaar zal niet ontbreken. Dat was toen ook al zo. In vers 30 lezen we ervan. De Schriftgeleerden en Farizeeën verbazen zich erover dat Jezus zondaren bekeert. Zo één als Levi roepen om te volgen? Ze zien niet in dat zij Hem ook nodig hebben. Ze hebben alles immers al. Zij wanen zich gelukkig in het hunne.

Levi’s hart is niet afhankelijk van meningen van anderen. Zijn oog en hart zijn gericht op de Heere Jezus. Elke dag weer. In afhankelijkheid.

Dat wens ik jou ook toe in dit nieuwe jaar. Wat de toekomst ook brengt. Alles ligt veilig in Zijn hand. Als Hij spreekt, dan volg ik Hem. Gewillig en van harte bereid.


Waar kun je om bidden?

Wat leert dit over de Heere?

Wat is de boodschap voor jou?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 januari 2022

Daniel | 36 Pagina's

Als Hij spreekt, volg ik.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 januari 2022

Daniel | 36 Pagina's