Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De gesprekspot

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De gesprekspot

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Terwijl Laurine gezellig in de huiskamer van haar ouders vertelt over haar opleiding als pedagogisch medewerker, stapt meneer C.W. Schimmel binnen. Laurine heeft hem zelf uitgenodigd, omdat hij sinds kort jongerenwerker is in hun kerkelijke gemeente. Op de flyer die bij de kerkbode zat, staat dat je bij hem terecht kunt voor vragen of problemen en het leek haar daarom een goed idee om met de nieuwe jongerenwerker in gesprek te gaan.

Jongerenwerker

Laurine vraagt hem vervolgens wat de functie van jongerenwerker nu precies inhoudt.

Meneer Schimmel: “We hebben een groep samengesteld van gemeenteleden en met hen denken we na over wat we kunnen betekenen voor jongeren. Vertrouwen hebben en krijgen is heel belangrijk, zodat ze met hun vragen en problemen bij ons terecht kunnen. Om vertrouwen te winnen en bekendheid te krijgen bezoek ik dit seizoen alle verenigingen.”

Druk

Meneer Schimmel vraagt belangstellend aan Laurine naar haar vrijetijdsbesteding. “Waar ben jij druk mee, Laurine?” Ze geeft aan dat ze vooral druk is met school. “Ik volg voor het eerste jaar deze opleiding en daarom wil ik graag mijn toetsen goed maken. De meeste tijd besteed ik op dit moment aan mijn huiswerk. Ik lees graag of luister muziek en muziek maken is ook een hobby.”

Waardevol

Laurine pakt een vraag uit de gesprekspot en leest hem voor. “Wat heeft u als waardevol onthouden van de godsdienstige opvoeding die u zelf kreeg?”

Meneer Schimmel: “Het meest waardevol vond ik dat mijn ouders op bepaalde momenten iets vertelden over wezenlijke zaken. Ze benoemden met enige regelmaat dat het nodig is om de Heere te leren kennen en dat er een einde komt aan dit leven. Ze spraken er niet alleen over, maar je merkte het ook in hun leven. Ik wist dat ze de Heere lief hadden.”

Naastenliefde

Meneer Schimmel is aan de beurt. Hij pakt een papiertje uit het trommeltje en leest voor wat erop staat. “Hoe geef jij naastenliefde praktisch vorm?”

Laurine: “Ik vind het belangrijk dat iedereen elkaar accepteert zoals de ander is en het is ook fijn als dat terug wordt gedaan. Ik heb dit, denk ik, van mijn ouders meegekregen. Zelf ben ik hun enige biologische dochter. Ik heb nog een adoptiebroertje en -zusje en een pleegzusje en -broertje. Dus de ander accepteren ondanks de verschillen is mij met de paplepel ingegoten. Het betekent best veel voor mij, dat ik een zus voor ze ben. Eshroa gaf me pas een knuffel en ze zei: ‘Ah, jij bent echt mijn lieve zus.’ Dat vond ik zo lief! Iemand uit groep 8 zei een keer tegen me: ‘Dat kan niet voelen als je eigen zusje’. Toen was ik vet kwaad.”

Nieuwsgierig

Laurine pakt nu weer een vraag uit de pot en ze wil graag weten hoe meneer Schimmel medemensen op een correcte Bijbelse wijze geïnteresseerd krijgt in het geloof. Meneer Schimmel geeft aan dat het belangrijk is om mensen nieuwsgierig te maken. “Ik zou anderen graag willen vertellen dat je gelukkig bent als je God kent en hoe goed God is en wat Zijn Zoon heeft gedaan, zodat mijn naaste jaloers wordt en geïnteresseerd raakt.”

Geloof en social media

De volgende vraag is voor Laurine. “Wat vind jij van de combinatie: God dienen en het gebruik van sociale media?” Laurine: “Tijdens de les godsdienst kregen we ook de vraag of God dienen op nummer één staat. Het is voor mij een worsteling. Wat zet ik op Insta en wat niet. Het moet allemaal perfect zijn. Sociale media hebben voor mij geen prioriteit. Je kunt het ook combineren, door iets te delen over God dienen. Ik deel ook weleens een Bijbeltekst.” Meneer Schimmel: “Aha, je kunt dus sociale media ook gebruiken om mensen te bemoedigen of om een boodschap mee te geven. Hé Laurine, merk jij ook dat God je ziet en hoort?”

Persoonlijk

Laurine knikt: “Leren is niet mijn sterkste kant en ik ervaar de hulp van God bij het leren.”

Daarna vertrouwt ze haar jongerenwerker toe: “Ik bid ook voor anderen hoor. Bijvoorbeeld een vriendin waar het niet zo goed mee gaat. Dan vraag ik of Hij kracht wil geven om die vriendin te helpen. Wat ik ook nooit vergeet is wat dominee Schot noemde tijdens een preek op dankdag: Terwijl de Koning aan Zijn ronde tafel is, geeft mijn nardus zijn reuk (Hooglied 1 vers 12). Ik zag die ronde tafel voor me. Daar is iedereen gelijk. Er zijn zoveel verschillen, maar daar is dat niet meer en voor de Heere zijn we ook allemaal gelijk en er staat niemand aan de kant. Iedereen hoort er daar bij.”


De gesprekspot zit vol met vragen. Vragen over het dagelijks leven. Voor deze serie gaan we als redactie het land door met de gesprekspot. We gaan om tafel met twee jongeren. Ze pakken om de beurt een vraag uit de pot en beantwoorden die.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 januari 2022

Daniel | 36 Pagina's

De gesprekspot

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 januari 2022

Daniel | 36 Pagina's