Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Volg Jezus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Volg Jezus

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bij het volgen van de Heere Jezus denken we al snel aan hoe de Heere Jezus Zijn discipelen riep. In Matthéüs 4 lezen we hoe Hij Simon en Andreas riep met de woorden ”Volg Mij”. Ook Matthéüs werd met deze woorden geroepen in Matthéüs 9 vers 9. Robert Murray McCheyne schrijft hierover in het boek De blijdschap van de gelovige. Via de QR-code kan je hier een artikel over lezen.

McCheyne beschrijft een aantal begrippen die passen bij het volgen van de Heere Jezus. Je kunt de begrippen hieronder vinden.

Via de site kan je een printable downloaden. Op deze printable staan de begrippen als een soort routekaart. op reis gaan, op reis naar de eeuwig- In het woord volgen zit ook iets van heid. Daarom heb ik gekozen voor een routekaart. Hij is nog heel schematisch. Je kunt ervoor kiezen om dit anders vorm te geven.

Rond elk begrip kan je (Bijbel)teksten schrijven of plakken die voor jou belangrijk zijn. Ga ook op zoek naar plaatjes, symbolen of andere mooie knipsels die je erbij kunt plakken, tekenen of schilderen. Let op kleurgebruik of probeer door middel van patronen één geheel te maken van de collage.


Begrippen

Ga nu!

Als het goed is hoor je elke zondag twee keer een preek in de kerk, lees je meerdere keren per dag uit je Bijbel. Wacht niet met het volgen van de Heere Jezus. Zo gij Zijn stem dan heden hoort, heden is vandaag, nu (Psalm 95 vers 4, berijmd). Ga nu op reis.

Genade

Er is genade nodig om de Heere Jezus te volgen. Gods genade door Zijn Zoon, de Heere Jezus. Dit kan je alleen erkennen als je ziet wie je zelf bent: een zondaar.

Heilige Geest

Alleen met je verstand kan je de Heere Jezus niet volgen. Dan zou je een arm geloof hebben. Gods Woord moet toegepast zijn in je hart. Dat doet de Heilige Geest. Lees Heidelbergse Catechismus vraag en antwoord 21.

Afscheid

Ander leven, daarbij hoort afscheid nemen. Bewust dingen niet meer doen, waarvan je weet dat het niet goed is, dat het zondig is.

Getuigen

Tot slot: getuigen. Als de Heere je laat zien dat een leven in Zijn voetsporen de goede keuze is, dan kan en mag je dat niet voor jezelf houden. Vertel anderen erover. Laat het ze zien.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 januari 2022

Daniel | 36 Pagina's

Volg Jezus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 januari 2022

Daniel | 36 Pagina's