Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het heerlijkste gezicht, Jezus zien

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het heerlijkste gezicht, Jezus zien

Wij wilden Jezus wel zien (Joh. 12:21).

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De aanwezigheid van Jezus zoeken

Het is heel waarschijnlijk dat de Grieken over wie het hier gaat en die Jezus graag wilden zien, Jodengenoten waren die het Joodse geloof aanhingen. Ze waren naar Jeruzalem gekomen om te aanbidden. Misschien hadden ze in hun eigen land gehoord over de wonderlijke Man Die zei de Messias te zijn. Het zou best kunnen dat meer dan gewone nieuwsgierigheid hun hart in beweging zette om Zijn aanwezigheid te zoeken. Hoe het ook zij, we maken hun vraag tot de onze. Wij wilden Jezus wel zien. En we zullen heel ernstig pleiten. O, dat onze wachtende zielen genadig in staat worden gesteld om de Heere Jezus te zien in al Zijn betrokkenheid op ons.

De aanwezigheid van Jezus zoeken in het gebed

‘Laat mij het aangezicht van de Koning zien’, is een gebed dat aan het hof van de hoogste majesteit nooit terzijde geschoven of genegeerd kan worden. Wat betekent het om U te zien, gezegende Meester? Met onze natuurlijke ogen kunnen we niet naar U kijken, zoals deze zoekers lang geleden wilden doen. Maar als U de ogen van onze ziel opent en ons het zicht van het geloof geeft, zullen we U geestelijk onderscheiden. Dan zien we iets van de hemelse schoonheid en genade van Hem, Die ons heeft liefgehad en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed. Zelfs als U ons maar een gedeeltelijke blik geeft op Uzelf, zoals U dat deed aan Uw bruid, de Kerk, toen ze zei dat U door de vensters keek en blonk uit de tralies, dan zal dat onuitsprekelijk dierbaar voor ons zijn. Want U zien is U liefhebben en U liefhebben is weten dat U ons eerst heeft liefgehad en dit te kennen is het eeuwige leven.

De aanwezigheid van Jezus zoeken in het persoonlijk gebed

Heere, ik zou U willen zien zoals U was toen U mens was op deze zondige wereld: zachtmoedig, nederig, lijdend, verzocht in ziekte. Ik zou U willen zien toen U Uw heerlijkheid verborg en de gedaante van een mens aannam om arme, gevallen mensen op te heffen tot de hoge staat van mede-erfgenamen van U in Uw Koninkrijk. Ik zo U willen zien bij dat wrede kruis. Ik zou Uw kostbare dood willen zien, Uw heerlijke opstanding en hemelvaart. En als ik naar al deze wonderlijke verborgenheden kijk en zie hoe Uw liefde zich daarin openbaart, overwint mijn geloof elke vrees en roep ik uit: “Mijn Heere en mijn God, dit alles voor mij!”


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

ʾ Met onze natuurlijke ogen kunnen wij Jezus niet zien. Zonder wedergeboorte kunnen we Hem niet zien. Ben je daar al achter gekomen en is dat voor jou tot verdriet geworden?

ʾ Heb jij iets van de hemelse schoonheid en genade van de Heere Jezus gezien, zoals de bruid uit het Hooglied?

ʾ Zie jij uit met Susannah Spurgeon en al Gods kinderen te mogen uitroepen: “Mijn Heere en Mijn God?” Daar mag je om vragen en verwachtend naar uitzien.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 januari 2022

Daniel | 36 Pagina's

Het heerlijkste gezicht, Jezus zien

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 januari 2022

Daniel | 36 Pagina's