Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus en het huwelijk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus en het huwelijk

Wie Hij is #2

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Op iedere bladzijde van de Bijbel is de Heere Jezus te vinden”, zei Luther eens. In deze rubriek willen we samen met jou in het Bijbelboek Genesis op zoek gaan naar teksten over de Heere Jezus. Je zult merken dat het waar is wat Luther gezegd heeft. Dit keer de tweede bladzijde.

In Genesis 2 vers 18 lees je: Ook had de HEERE God gesproken: Het is niet goed dat de mens alleen zij; Ik zal hem een hulpe maken, die als tegen hem over zij. Vervolgens lees je dat Eva wordt gemaakt uit een rib van Adam. In vers 22 lees je: En Hij bracht haar tot Adam. God stelt het huwelijk in. Daarom zal de man zijn vader en moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot één vlees zijn (vers 25). Dit vers citeert Paulus in zijn brief aan Éfeze. Daarna volgt in Éfeze 5 vers 32: Deze verborgenheid is groot; doch ik zeg dit ziende op Christus en op de gemeente.

Wat zegt het over de Heere Jezus?

Paulus vertelt aan de gemeente van Éfeze hoe mannen en vrouwen in het huwelijk met elkaar omgaan, zoals God dit heeft bedoeld in het paradijs. Adam en Eva hadden elkaar op een volmaakte manier lief. In dat verband spreekt Paulus over Christus als de grote Bruidegom van Zijn gemeente. Christus heeft Zijn bruid lief. In het Grieks staat hier agapè. Het betekent: liefde die zich overgeeft! Hoe heeft Christus dat gedaan? Hij had Zijn bruid al lief voor ze geboren waren. Hij zocht ze op in haar verlorenheid. Hij kocht ze met Zijn bloed. Dit betekent dat de Bruidegom, Christus, moest sterven. In een huwelijk moet liefde van twee kanten komen. Het huwelijk tussen Christus en Zijn bruid begint het altijd van Zijn kant.

Wat leert het jou?

Het leert jou dat als je God en de Heere Jezus Christus lief gaat krijgen, dit alleen komt omdat Hij jou liefheeft. Christus is naar deze wereld gekomen om een bruid die zwart is van de zonde te zoeken en zalig te maken. Vind je dat geen wonder? Hij zoekt een jongen of meisje die zelfs vijandig is ten opzichte van Hem. “Ja”, zeg je, “maar hoe maakt Hij die dan gewillig?” Dat doet Hij door liefde uit te storten in je hart. Wonderlijk is dat! Je gaat God zoeken. Je gaat je Bijbel lezen. Je gaat op zoek naar Christus. Je hebt behoefte aan intieme gemeenschap. Dat is een geestelijke gemeenschap. Dat betekent dat je de nabijheid van Christus zoekt. En wat een wonder: Als je deze Bruidegom zo gaat zoeken, dan ben je al van Hem gevonden.

Wat heb je eraan?

Deze tweede bladzijde uit de Bijbel wijst je op het volmaakte begin van het huwelijk van Adam en Eva. Het wijst bijzonder op het geestelijke huwelijk dat Christus sluit met Zijn kinderen. Paulus noemt het in Éfeze 5 vers 32 ‘een mysterie’, dat is een geheim: Deze verborgenheid is groot, doch ik zegt dit ziende op Christus en op Zijn gemeente. Als je toeleeft naar een huwelijk of pas getrouwd bent, is het huwelijk van Christus met Zijn kinderen voor jou een spiegel. Heb je je vrouw zó lief? Ook voor ongetrouwde mensen is Genesis 2 tot bemoediging. In Galaten 3 vers 28 lees je: Daarin is geen man of vrouw; want gij zijt één in Christus. In de hemel gaat het niet om je burgerlijke staat, maar of je in Christus bent! Zoek bruid van Hem te worden!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 januari 2022

Daniel | 36 Pagina's

Christus en het huwelijk

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 januari 2022

Daniel | 36 Pagina's