Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heere Jezus beloofd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heere Jezus beloofd

Wie Hij is #3

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Stil en geruisloos komt haar kop tevoorschijn tussen de bladeren van de boom. Nog even en dan zal ze haar werk doen. Lispelend en sluw spreekt ze de woorden uit: Is het ook dat God gezegd heeft (Gen. 3:1)? De uitwerking van haar woorden is dodelijk gebleken. Voordat de slang zich echter terug kan trekken, het bladerendek in, hoort ze een Stem, die haar doet sidderen: Adam, waar zijt gij (Gen. 9)? God gaat spreken.

Wat zegt het over de Heere Jezus?

Wanneer je bovenstaand stukje gelezen hebt, kun je moedeloos worden. En eerlijk gezegd is dat heel terecht. De zondeval is ontzettend ernstig en diep. Jij en ik, wij zijn ongehoorzaam geweest en hebben door eigen schuld God verloren. Zoals Adam en Eva daar staan, zo staan wij ook naakt, schuldig en zondig tegenover de Heere. Jij en ik kunnen het niet meer goed maken. Het is donker geworden… Maar hoor, God gaat wat zeggen. De slang krimpt ineen. Nee, beter gezegd: de duivel krimpt ineen. Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en haar Zaad; Datzelve zal u de kop vermorzelen, en gij zult Het de verzenen vermorzelen (Gen. 3:15).

Guido de Brès schrijft in de Nederlandse Geloofsbelijdenis dat onze goede God: “Zichzelven begeven heeft om hem [de mens] te zoeken, toen hij al bevende voor Hem vlood, en heeft hem getroost, belovende hem Zijn Zoon te geven (…) en hem gelukzalig te maken”.

Zie je dat dit stukje veel over de Heere Jezus zegt? God belooft Zijn Zoon, Hij komt. In de ‘donkere nacht’ wordt Christus als de Zon der Gerechtigheid beloofd. Zijn komst betekent redding en zaligheid. Maar er is meer. Het lijden van Zijn Zoon wordt ook voorzegd. Zijn verzenen zullen worden vermorzeld. En ook dat wist Hij. Christus is gewillig om zondaren zalig te maken.

Wat leert het jou?

Weet je wat dit jou leert? Dat God zondaren opzoekt. Hij had jou en mij voor altijd kunnen laten staan. En dat was eerlijk geweest, daar hadden wij samen niets tegenin kunnen brengen. Calvijn zegt dat de Heere hier Geneesheer is en geen Rechter. Hij zoekt de mens op om hem te genezen van de zonden. Leer hiervan dat de Heere genadig is en dat Hij jouw bekering op het oog heeft.

Wat heb je eraan?

Allereerst moet dit jou klein maken. “Heere, U heeft Uw Zoon overgehad om zondaren zoals ik ben, op te zoeken en zalig te maken. Wat onverdiend.” Het mag je hoop geven en moed dat jij zalig kan worden. Maar dan ook alleen maar in en door Christus. Het vertelt jou en mij dat we met lege handen moeten en mogen komen tot Christus. En als de duivel je voortdurend wijst op je zonden, ja, als hij je weer beschuldigt dat je het niet verdiend om zalig te worden, geef hem dan gelijk. Vertel hem erbij dat je juist dáárom zalig kunt worden.

Christus heeft het verdiend. Op Golgotha gaf Hij Zijn leven en de duivel de nekslag. Wil je zalig worden en verlost van de zonden? Dan moet je bij Christus zijn. Zoals McCheyne eens zong:

“Toen vluchtte ik tot Jezus, Hij heeft mij gered; Hij heeft mij verlost van het vonnis der wet; Mijn heil en mijn vrede en mijn leven werd Hij; Ik boog me, en geloofde, en mijn God sprak mij vrij”.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 februari 2022

Daniel | 36 Pagina's

De Heere Jezus beloofd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 februari 2022

Daniel | 36 Pagina's