Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Moeilijke vragen, eerlijke antwoorden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Moeilijke vragen, eerlijke antwoorden

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Met een laptop op tafel en de gesprekspot naast ons zitten we er in Werkendam helemaal klaar voor. Eigenlijk hadden we in Dordrecht bij Richard van Meeuwen (14) afgesproken, maar een onverwachte lockdown gooide roet in het eten. Via Teams zien we Richard en zijn JV-leider Daniël den Ouden (43) in beeld verschijnen. “Normaal gesproken mogen jullie zelf vragen uit de pot pakken”, leggen we hen uit, “maar nu zullen wij dat voor jullie doen.” Lachend zegt Daniël: “We gaan niet sjoemelen. De vragen die jullie trekken, die beantwoorden we!” En dat bleken niet de meest eenvoudige vragen te zijn.

Welke voorstelling heb jij van de wederkomst?

“Oef,” zegt Daniël, “dit is wel gelijk een zware vraag.” Hij denkt even na en zegt: “Door mijn werk als loodgieter kom ik overal, in alle lagen van de bevolking. Met een klant sprak ik over deze drukke tijd, waarin iedereen alles op z’n eigen manier wil doen. Weinig mensen vragen zich af wat God ons te zeggen heeft. Ik zei tegen deze klant dat alle knie zich voor God zal buigen. Hij antwoordde met ‘amen’. De hele wereld zal beseffen dat dát de wederkomst is.”

Richard: “Er zal een scheiding zijn tussen gelovigen en ongelovigen. Voor de ongelovigen zal het niet fijn zijn.”

“Maar voor de gelovigen wel,” vult Daniël aan. “Ik kijk er vaak naar uit.”

Richard: “Soms vraag ik me af of ik wel bereid ben. Ben ik een kind van Hem?”

Daniël: “De Heere laat iemand die Hem zoekt niet staan!”

Waar zie jij God in jouw leven?

“In de schepping en de natuur,” antwoordt Richard direct. “Maar ook in alles wat je doet. God geeft kracht en wijsheid.”

Daniël knikt. “De Heere geeft ons iedere dag zorg. Ik ervaar Zijn leiding in mijn gezin en werk en dat maakt dat ik moeilijke dingen makkelijker kan accepteren. De Heere vraagt van ons om ons leven in Zijn dienst te besteden. Dat is niet makkelijk, want je bent snel met jezelf bezig.” Richard: “Soms doe ik dingen en dan denk ik later: dat was niet goed, de Heere wil niet dat ik dit doe.”

In de Bijbel wordt veel gesproken over strijd. Hoe ervaar je strijd in je eigen leven?

“Op school ervaar ik soms strijd,” zegt Richard. “Als we met m’n vrienden bij elkaar zijn. Dan wordt er soms iets gedaan wat niet goed is en wil ik eigenlijk niet meedoen. Ik kom dan in tweestrijd. Het is best lastig om niet voor de leuke dingen te kiezen, maar voor de wil van God.” “Denk je dat, als je er dan voor uitkomt, dat strijd geeft?”, vraagt Daniël.

Richard is even stil en zegt dan: “Sommigen zullen het juist wel accepteren, anderen niet. Maar wat zullen ze dan van mij vinden?”

“Je wilt je vrienden niet tegenvallen, maar God dan? Ik wil je een advies geven,” reageert Daniël. “Met vrienden kan het soms moeilijk zijn, maar bij de Heere kom je nooit beschaamd uit. De Heere aan jouw kant hebben is het belangrijkste in je leven! Ik merk dat de strijd bij jou vaak bij vrienden ligt, maar bij volwassenen is het vaak de tijd. Ik ben man, vader, werkgever en leidinggevende op de JV. Ik ben een bezige bij en zet graag gas op alles. We leven in een hectische tijd. Enerzijds ervaar ik Gods leiding, gezondheid en kracht om al die dingen te kunnen doen en anderzijds is er satan die denkt: hoe kan ik jou het beste bij de Heere vandaan houden? Volpompen, bezig zijn. Het ene moment zie ik dat en neem ik de tijd om de Heere te zoeken. Het andere moment ben ik vooral met mezelf bezig. De duivel wil me bij de Heere weghouden.

Daniël: “Van nature merken we de leiding van de Heere niet op, maar daar mogen we ons niet achter verschuilen. Wat betekenen de woorden in voorspoed dankbaar en in tegenspoed geduldig? Vragen we in voorspoed ook om Zijn leiding? Vaak zoeken we de Heere als het niet lekker gaat, maar dat is niet de weg van de Heere. Hij wil dat we Hem in ons héle leven zoeken.”

Het helpt me om iedere dag op een vast moment stille tijd in te plannen, zodat ik rust heb om te bidden of een moment heb om het Woord te lezen.” Richard herkent de strijd van Daniël wel een beetje. “Als we in de kerk bidden, dwalen mijn gedachten soms af naar dingen die gaan gebeuren, terwijl ik me eigenlijk wil focussen op wat de Heere zegt. Als je geen strijd hebt, is dat geen goed teken. Dan kun je leven zonder de Heere.”

Welk boek zou je de ander of de lezers van Daniël aanraden om te lezen?

De mannen kijken even richting de boekenkast. Bijna precies tegelijk zeggen ze: Bunyans Christenreis. “Daarin gaat het ook over strijd, net als bij de vragen die we net hebben besproken. Christen heeft de goede strijd gestreden,” zegt Richard. “Een ander boek van Bunyan, De Heilige oorlog, doet de oproep aan alle mensen om de goede strijd te strijden. Je kan het niet op het einde aan laten komen, net als in een echte oorlog.”

Volgens Daniël is De Christenreis een eenvoudig en beeldend boek. “Geestelijke zaken worden praktisch gemaakt: de namen, personen en plaatsen. Ik raad dit boek aan ná de Bijbel. Dat blijft het Boek. Niets kan het Woord van God vervangen.”


De gesprekspot zit vol met vragen. Vragen over het dagelijks leven. Voor deze serie gaan we als redactie het land door met de gesprekspot. We gaan om tafel met twee jongeren. Ze pakken om de beurt een vraag uit de pot en beantwoorden die.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 februari 2022

Daniel | 36 Pagina's

Moeilijke vragen, eerlijke antwoorden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 februari 2022

Daniel | 36 Pagina's