Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Trouw

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Trouw

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Trouw! Dat zegt God tegen de profeet Hoséa. Hoséa moet trouwen. Niet met een vriendin of een aardige kennis, maar met een wildvreemde vrouw. Hoséa krijgt een bevel én een waarschuwing: Gomer zal je niet trouw blijven.

Het verhaal gaat over de profeet Hoséa. Hoséa moet spreken over de ontrouw van het volk Israël en de trouw van Israëls God.

Hoséa krijgt van God een bijzondere, onbegrijpelijke opdracht: “Hoséa, ga heen en trouw met Gomer. Gomer is een vrouw die niet bij je zal blijven. Ze zal naar andere mannen gaan, met hen slapen en kinderen van hen krijgen. Jij moet met haar trouwen en voor de kinderen zorgen alsof het je eigen kinderen zijn”. Trouwen met een onbekende vrouw? Hoe kun je houden van een vrouw die je helemaal niet kent? Dit is toch een onmogelijke opdracht?

Maar wat denk je? Zou God een opdracht geven die je niet kan doen? Hoséa weet het wel: steeds ontving hij kracht als hij iets moeilijks moest doen. Zou er iets onmogelijk zijn voor God? Nee toch?

Waarom moet Hoséa met Gomer trouwen? Dat zegt de Heere erbij: want het land hoereert ganselijk achter den HEERE. De Heere bedoelt hiermee dat het volk Israël hetzelfde doet als de vrouw waarmee Hoséa moet trouwen. Zij loopt steeds weg naar andere mannen, het volk van Israël loopt steeds weg naar de afgoden en is ongehoorzaam.

Uit heel het boek Hoséa blijkt de diepe, onbegrijpelijke liefde van God voor Zijn volk Israël. God had een verbond met het volk gesloten. Hij is de Bruidegom, het volk Zijn bruid, zoals Hoséa de bruidegom was en Gomer zijn bruid. Ondanks de ontrouw van het volk Israël blijft de HEERE geduldig en genadig. Als Gomer later bij Hoséa wegloopt, moet Hoséa haar weer gaan halen en zo is de HEERE: Hij kán Zijn volk niet loslaten. Hoséa roept het volk Israël, maar ook jou en mij op: ‘Vraag de HEERE om de zonden weg te nemen en het goede te schenken. Belijdt dat Hij God is! Dan zal Hij Zich over het volk Israël, over jou en mij ontfermen!’


Opdracht: Maak een woordweb

Hiernaast zie je een voorbeeld van een woordweb over water. Schrijf het woord ‘trouw’ in het midden van een blad en schrijf daar omheen gedachten en woorden die in jou opkomen als je denkt aan ‘trouw’.


Opdracht:

Het volk Israël, maar ook jij en ik, overtreden Gods geboden. Pak een krant, sla die open: wat lees je en welke geboden worden er overtreden?


Anne-Lynn van Beek schreef het boekje Trouw.

Het boekje gaat over de profeet Hoséa. Op school wordt niet zo vaak verteld uit het Bijbelboek Hoséa en als de dominee eruit preekt, vind je het misschien wel moeilijk. Maar toch zal je merken dat de tijd van Hoséa veel lijkt op onze tijd. Hoséa heeft een boodschap voor jou! Te bestellen via de website van Om Sions Wil.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 februari 2022

Daniel | 36 Pagina's

Trouw

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 februari 2022

Daniel | 36 Pagina's