Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Beloofd is beloofd!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Beloofd is beloofd!

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ooit las ik in het RD het verhaal van een Duitse dominee. Dominee Niemöller verzette zich tegen Adolf Hitler. Ruim zeven jaar bracht hij door in concentratiekampen. Hij hield het vol door zich vast te klampen aan Gods beloften.

Zo preekte hij voor medegevangenen. Op een keer preekte hij over Simeon. “Wie wacht op wat God Hem beloofd heeft, wacht zeker niet tevergeefs”, zei hij. En hij vervolgde: “Wij kunnen verlangen naar vrijheid en vrede, maar vrijheid hoeft nog geen geluk te brengen, want alleen indien dan de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zo zult gij waarlijk vrij zijn.

De Bijbel staat vol met beloften. Comrie schreef: “O, er is een rijke voorraad in het Woord! Onderzoek het dag en nacht, en pas dan zal het zoet voor u zijn”.

Voor wie zijn die beloften? Zijn die beloften ook voor mij? Dat zijn vragen die je misschien bezighouden. Als redactie hopen we dat deze Daniël je helpt om antwoord te vinden op deze vragen. Op bladzijde 8 tot 11 komen veel van deze vragen aan bod, maar ook in de overige rubrieken kun je hier meer over lezen.

Iemand zei eens: “Ik bid elke dag of de Heilige Geest mij leert geloven wat God heeft beloofd”. En toen ik bezig was met dit nummer, las ik een gebed dat Comrie opschreef: “O, Heere, ik ben bevreesd om de belofte aan te nemen die gedaan is aan degenen die treuren. Want ik ben bang dat ik niet genoeg treur en dat mijn hart niet smelt als was voor het vuur. Maar toch, U bent mijn Getuige in de hemel dat het mij om genade te doen is die het hart verbreekt en de ziel verootmoedigt. En nu, Heere, terwijl ik mijn volstrekte machteloosheid zie om een diamant te vermurwen, neem ik mijn toevlucht tot U. Hebt U niet beloofd het stenen hart weg te nemen? (…) Och Heere, Heere, doe het naar Uw Woord”.

Want zovele beloften Gods als er zijn, die zijn in Hem ja, en zijn in Hem amen, Gode tot heerlijkheid door ons (1 Kor. 20:1).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 februari 2022

Daniel | 36 Pagina's

Beloofd is beloofd!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 februari 2022

Daniel | 36 Pagina's