Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Andrew Gray over de beloften

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Andrew Gray over de beloften

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Grote en Dierbare beloften

Door Welke ons de grootste en dierbare beloften geschonken zijn, opdat gij door dezelve der goddelijke natuur deelachtig zoudt worden, nadat gij ontvloden zijt het verderf, dat in de wereld is door de begeerlijkheid (2 Petr. 1:4).

Uitleg van de tekst

Door Welke kan ook vertaald worden met door Wien en dat ziet op Jezus Christus. Hij is de Oorsprong en Fontein van al de beloften. Geschonken wil zeggen dat de beloften vrije gaven zijn die uit het welbehagen van God voortkomen. De onveranderlijkheid van de beloften, opgesloten in het woord geschonken, wil zeggen dat de genadegaven en de roeping van God onberouwelijk zijn. De beloften worden dierbaar genoemd omdat ze van Christus komen. Ze zijn ook dierbaar omdat het geloof zich richt op de beloften. Dierbaar kan ook vertaald worden met ‘eerwaardig’ omdat een christen de beloften hoog hoort te achten.

Wat is een belofte?

Een belofte is een heerlijke ontdekking dat God een welbehagen heeft in zondaren. God heeft ook een plan, voornemen en verbintenis om een zeker geestelijk of tijdelijk goed te geven of zeker tijdelijk of geestelijk kwaad te weren. In deze omschrijving is een goddelijke overeenstemming tussen goedertierenheid en waarheid, tussen gerechtigheid en vrede.

Wat voor soort beloften zijn er?

• Volstrekte: de belofte dat God de wereld niet meer door water zal doen vergaan.

• Voorwaardelijke: de belofte van de zaligheid vereist dat het geloof vooraf gaat.

Sommige beloften zijn tijdelijk, andere zijn geestelijk. Sommige beloften zijn buitengewoon en andere zijn algemeen. Denk bij een buitengewone belofte aan Abraham dat in zijn zaad al de geslachten van de aarde gezegend zouden worden.

Toepassing

Het is de plicht van een christen om veel in geloofsoefeningen met de beloften werkzaam te zijn. Dat wordt duidelijk in Psalm 62 vers 9 Vertrouwt op Hem te aller tijd, o gij volk. Overweeg dat al de plichten van een christen, zijn omgezet in beloften. Dat geldt voor geloof (1 Joh. 3:23 en Jer. 3:19), voor de strijd tegen de zonde (Kol. 3:5 en Ez. 36:25) en voor het vrezen van God (Pred. 12:13 en Jer. 38:40).

Vraag

Waarom stelt Christus de vervulling van Zijn beloften uit? We halen meer voordeel uit het uitstel van de vervulling dan uit haar vervulling. Dat zien we in het leven van David. Daarbij wordt het geloof meer geoefend wat blijkt uit de opmerkelijke tekst: Ter tijd toe dat Zijn woord kwam, dat is tot het woord van de HEERE vervuld werd, heeft hem, dat is Jozef, de rede des Heeren doorlouterd.


Wie was Andrew Gray? ray genoemd

De jongste puritein, zoals Andrew Gray genoemd wordt, was het elfde kind van zijn ouders. Hij leefde van 1633 of 1634 tot 1656. Hij werd beroepen door een gemeente in Glasgow toen hij twintig was. Hij was zeer intelligent, bekwaam, ernstig, bekend en geliefd. Hij was nog maar drie jaar dominee toen hij stierf. Van hem zijn achtenveertig preken bewaard gebleven die ook in het Nederlands vertaald zijn.


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

Lees de beschrijving van de beloften. Heeft de HEERE jou ook beloften gedaan? Wanneer en welke beloften? Wat voor soort belofte was dat?

Lees de toepassing. Ben jij met een belofte biddend werkzaam?

Lees de vraag en het antwoord. Ben jij in afwachting en verwacht je vervulling van een belofte in je persoonlijk leven? Zie je ook het voordeel van die wachttijd?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 februari 2022

Daniel | 36 Pagina's

Andrew Gray over de beloften

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 februari 2022

Daniel | 36 Pagina's