Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Toegang gesloten?!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Toegang gesloten?!

Wie Hij is #5

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Opnieuw gaan we op zoek naar Christus in het Bijbelboek Genesis. Adam en Eva gaan uit het paradijs. Het hoofd naar beneden, met een diep gevoel van schuld. Er staat in de Bijbel dat Hij hen uit het paradijs dreef. Dreef, dat ziet op snelheid. Adam en Eva mochten er geen moment meer blijven. De zonde had hun hart ingenomen en de dood was in de wereld gekomen. Daardoor werd de toegang tot het Leven, de Boom des Levens, gesloten. De Heere stelde engelen aan die voor de ingang van het paradijs met een zwaard heen en weer bewogen. De toegang tot God is gesloten. Voor altijd?

Wat zegt het over de Heere Jezus?

Zie je de engelen die de toegang tot God blokkeren? Adam kon er niet doorheen, en Eva ook niet. Zou het over zijn? Weet je waar dat zwaard op wijst? Dat wijst op Gods rechtvaardigheid. Dat zwaard dat heen en weer beweegt, zegt tegen Adam: “Ik heb je goed geschapen, Adam, maar je bent ongehoorzaam tegen Mij geweest. Daarom doe Ik, wat ik gezegd heb. En wat Ik gezegd heb, is eerlijk. Wil je toch terugkeren, dan moet je langs het zwaard, maar dat zal je treffen, zo heilig ben Ik”.

En toch! Er klinken woorden van genade: Zwaard, ontwaak tegen Mijn Herder, en tegen de Man, Die Mijn Metgezel is (…). Sla die Herder, en de schapen zullen verstrooid worden; maar Ik zal Mijn hand tot de kleinen wenden (Zach. 13:7).

Daar waar de toegang voor jou en mij tot God dicht was, is de Heere Jezus naar de aarde gekomen. Hij heeft vrijwillig het zwaard van Gods gerechtigheid opgezocht. Hij heeft Zijn hoofd gebogen en als het ware gezegd: “Sla Mij, maar laat Mijn schapen gaan”. Wat dit over de Heere Jezus zegt? Dat Christus vol is van onuitsprekelijke zondaarsliefde.

Wat leert het jou?

Wil je terugkeren tot God? Dat kan alleen door Christus. Hij is het Leven en Hij alleen gééft het Leven. Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken ze, en zij volgen Mij. En Ik geef hun het eeuwige leven (Joh. 10:27-28).

Je kunt op eigen kracht niet door de gesloten toegang. Als je dat denkt, loop je recht op het zwaard af, dat je treffen zal. Maar als de Meester in jouw plaats gaat, dan wordt Hij geslagen en krijg jij een geopende toegang.

Wat heb je eraan?

Besef dat je zelf tot God niet kunt naderen, buiten Christus. Laat dat je leven stempelen. Als je weten mag dat Hij in jouw plaats staat dan zijn er momenten dat je in het dagelijks leven, bij alles wat er gebeurt, een rust en vrede in je hart ervaart. Dan kan niemand die toegang meer sluiten. De duivel niet, je eigen zonden niet meer, niemand. “Dan reis je getroost onder het heiligend kruis, naar het erfgoed daarboven, naar het Vaderlijk huis.” Het geeft je, in alles wat je overkomt, troost. En als de duivel je dan weer eens lastigvalt en je op al je zonden wijst, kun je wijzen naar het Lam dat geslacht is in jouw plaats. Zullen we nog eens één keer naar die engelen kijken met hun zwaarden? Ze bewegen heen en weer, alsof ze zeggen: “Niet door u, niet door u”. We draaien ons weer om, kijken naar Boven en zingen: “Het is door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen!”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 maart 2022

Daniel | 36 Pagina's

Toegang gesloten?!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 maart 2022

Daniel | 36 Pagina's