Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Magnificat

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Magnificat

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

En Maria zeide: Mijn ziel maakt groot den Heere, en mijn geest verheugt zich in God mijn Zaligmaker. (Luk. 1:46-47).

Mijn ziel maakt groot den Heere

Gods lof is alleen Gods werk, geen mensenwerk. Deze woorden komen voort uit grote vurigheid en vreugde. Maria’s gemoed en wezen verheffen zich van binnenuit door de Heilige Geest. Daarom zegt ze niet: ik verhef God, maar: mijn ziel maakt groot den Heere. Het is alsof ze wil zeggen: “Mijn wezen is helemaal opgenomen in de liefde van God in lofzang en in grote vreugde. Ik ben mezelf niet meer meester. Ik word meer verheven dan dat ik mezelf tot Gods lof verhef”. Dit heeft iedereen meegemaakt die met de zoetheid en de Geest van God overgoten werd. Je voelt dan meer dan je kunt uitdrukken.

Proeft en smaakt dat de Heere goed is

Het is geen werk van mensen om God in vreugde te loven. Het is eerder een blijmoedig ondergaan en alleen een werk van God, dat niet in woorden uit te drukken is. Het kan alleen door de eigen ervaring gekend worden. Smaakt en ziet dat de HEERE goed is (Ps. 34:9). Eerst spreekt hij over het proeven en dan over het zien, omdat men het niet kan leren kennen zonder het zelf ondervonden en gevoeld te hebben. Hiertoe komt niemand wanneer hij niet, in de diepste nood, met heel zijn hart op God vertrouwt. Daarom laat de dichter van Psalm 34 erop volgen: welgelukzalig is de man die op Hem betrouwt.

Dit is een bewerking door Gerben van der Wulp van Magnificat van Maarten Luther.


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

Herken jij wat Luther zegt, dat het groter is om door God verheven te worden dan zelf God te verheffen? Ben jij weleens op deze manier “opgenomen in de liefde van God”?

Ben jij er ook al achter dat het loven van de HEERE geen werk van mensen is maar Gods werk? Ben je met je onmacht en je onwil naar de HEERE gegaan?

Je hebt vast weleens Psalm 36 gezongen. Snap je het nu beter als je zingt “hier elk in liefde dronken”?


Wie was Maarten Luther? vember

Maarten Luther is geboren in Eisleben op 10 november 1483. Hij was een Duits protestantse theoloog en reformator. Hij ontwikkelde zich na zijn benoeming in 1508 tot hoogleraar in de theologie aan de Universiteit van Wittenberg. Op 18 februari 1546 is Luther overleden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 maart 2022

Daniel | 36 Pagina's

Magnificat

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 maart 2022

Daniel | 36 Pagina's