Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

zingt een nieuw gezang den HEERE!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

zingt een nieuw gezang den HEERE!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Veel mensen houden van muziek. Psalmgezang, andere christelijke liederen, klassieke muziek, gospelmuziek of misschien popmuziek. Muziek doet iets met je. Het kan het gevoel van de luisteraar veranderen. Juist daarom is het zo belangrijk welke muziek je luistert, maar ook hoe je muziek luistert.

In de Bijbel gaat het veel over muziek. Vooral over zingen. Een heel Bijbelboek bestaat zelfs uit gezang: Psalmen. De psalmen zijn al honderden jaren voor vele gelovigen tot zegen geweest. Ze zijn door de Heilige Geest geïnspireerd. God heeft zich door middel van de psalmen aan de mens willen openbaren. De psalmen laten ons ook kijken in het hart van de dichter. De psalmdichters zuchten in benauwdheid en ellende (Ps. 6, 38, 130) en hebben smart over hun zonden (Ps. 32 en 51). Ze roepen tot God om genade en mogen die ontvangen (Ps. 30, 56, 57). De psalmen bezingen ook de grootheid en majesteit van de HEERE (Ps. 8, 96, 117, 150).

Op andere plekken in de Bijbel komt muziek ook terug. In het Oude Testament wordt bij verschillende belangrijke momenten muziek gemaakt. Denk aan het lied van Mozes en Mirjam na de doortocht door de Rode Zee (Ex. 15). Of toen David de Filistijnen versloeg (1 Sam. 18:6). Steeds weer wordt gezongen om de grootheid van Israëls God te prijzen. In het Nieuwe Testament klinkt ook het nut van zingen door. Leer en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen en geestelijke liederen, zingende de Heere met aangenaamheid in uw hart (Kol. 3:16).

Muziek tot eer van God

Alles wat de mens doet, moet tot eer van God zijn (1 Kor. 10:31). Ook het luisteren of maken van muziek. God ziet het hart aan. Toen het volk Israël ongehoorzaam was aan de HEERE en toch liederen zong, sprak de HEERE: Doe het getier uwer liederen van Mij weg; ook mag Ik uwer luiten spel niet horen (Amos 5:23). De HEERE veroordeelde hun muziek. Als je hart ten diepste ongehoorzaam is aan God, kan de muziek onmogelijk God behagen. Het is dus niet alleen belangrijk welke muziek je maakt of luistert, maar ook hoe je dat doet. Doe je dat met een koud, hard hart? Of ben je betrokken bij de tekst van de psalm of het lied en is je hart vurig om de Heere te dienen en echt Zijn lof te zingen? Dat kan je niet zomaar bij jezelf opwekken. Wedergeboorte en het werk van de Heilige Geest in je hart is daarvoor nodig!

Zingen is een gebod van God

Zingen is het werk van de engelen (Luk. 2:13-14, Job 38:7). Zingen zal ook het werk van al Gods kinderen in de hemel zijn (Openb. 14:3). God vraagt het ook van de mensen op de aarde. God moet geprezen worden om Wie Hij is. Hij is de Schepper. Hij is almachtig, barmhartig en rechtvaardig. Hij is vol van majesteit en heerlijkheid. Daarom roepen de psalmen op Hem te loven! Zingen is een middel waardoor God gediend wil worden.

Kerkvaders over muziek

In de kerkgeschiedenis stond vooral de inhoud van muziek centraal en niet alle mooie melodieën. Als je meer geraakt wordt door het zingen dan door wat er gezongen wordt, is dat zondig volgens Augustinus. Dat geldt voor alle muzieksoorten. Het moet dus de tekst zijn die het hart raakt. Niet alleen de melodie. Wel kan zingen er volgens Augustinus voor zorgen dat de inhoud van de Psalm opengaat voor het hart. Ook Luther, de grote reformator, vond zingen erg belangrijk. Hij zag muziek als geschenk van God. Zingen maakt zielen vrolijk en kan de duivel verjagen.

Welke muziek mag ik luisteren?

Muziek maken vraagt om keuzes. Hoe kies ik dan welke muziek ik mag luisteren of maken? Vraag bij het luisteren van muziek niet alleen welke muziek je niét mag luisteren. Bedenk vooral welke muziek góed zou zijn om te luisteren. Stel jezelf vier vragen:

1. Is deze muziek tot eer van God?

2. Kan het tot nut zijn voor mijn zaligheid?

3. Kan het mij dichter bij God of verder van God vandaan brengen?

4. Kan God met mijn muziek meeluisteren?

Er valt een hoop muziek af. Maar belangrijker is dat er een hoop muziek overblijft. Er is genoeg goede muziek die je kunt luisteren, maken of zingen. Ja, die je zelfs moet zingen! Want Gods eer moet bezongen worden. Zingt den HEERE een nieuw lied, zingt de HEERE, gij ganse aarde (Ps 96:1).


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

Denk met elkaar na over wat jij goede muziek vindt en wat de Bijbel zegt over muziek.

Wat zijn jouw motieven om muziek te luisteren of te maken? Waarom luister of maak je muziek?

Wat is volgens de Bijbel het doel van muziek? Heb jij weleens met je hart God mogen prijzen?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 maart 2022

Daniel | 36 Pagina's

zingt een nieuw gezang den HEERE!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 maart 2022

Daniel | 36 Pagina's