Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een woord dat zeer vast is

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een woord dat zeer vast is

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt (2 Petr. 1:19a).

En wij hebben het profetische woord. Wat bedoelt Petrus daarmee? Voorspellen we daarmee onze toekomst? Nee, dit profetische Woord is de Bijbel. Het opent het zicht op de kracht en toekomst van onze Heere Jezus Christus (vs. 16).

Het profetisch Woord laat zien dat God almachtig is. Hij is onze Schepper en heeft recht op onze gehoorzaamheid. God draagt de schepping en verdraagt de zonde, om een nieuwe schepping te maken. Daar gaat Hij mee door, ondanks de coronacrisis en de Oekraïne-oorlog.

Dit profetisch Woord toont aan hoe God Zijn Zoon naar de aarde zond, om de schuld van de zonde te betalen. Het openbaart hoe de Heere Jezus Zijn Koninkrijk vestigt door Zijn Heilige Geest. Heel jouw leven en al jouw zonden liggen open voor Hem. Heb jij al als een verloren zondaar voor Hem mogen buigen?

Zeer vast

Wij hebben het profetische woord dat zeer vast is. Dat is precies tegengesteld aan kunstig verdichte fabelen (vs. 16). Wat zijn dat? Kunstig verdichte fabelen zijn ideeën die niet in overeenstemming zijn met de Bijbel. Ze lijken mooi, maar ze zijn niet naar de Goddelijke maat. Zulke ideeën ken jij wel; zulke discussies heb je vast weleens meegemaakt. Dan wordt de leer van God en Jezus aangepast aan de menselijke maat. Het lijkt misschien zelfs wetenschappelijk te kloppen, maar het is scherpzinnig bedrog.

Hoe kan Petrus in onze tekst het profetisch Woord dan zeer vast noemen? God heeft Petrus Zelf aangetoond dat het waar is. Hij was erbij toen Jezus op de berg van Zijn Vader Goddelijke eer en heerlijkheid ontving (vers 17 en 18). Zijn gedaante werd veranderd en Zijn gezicht blonk als de zon. Gods stem klonk uit een wolk: Deze is Mijn geliefde Zoon, in Welke Ik Mijn welbehagen heb. Goddelijke heerlijkheid op de aarde; wat indrukwekkend! Wie daarvan wordt vervuld, mag delen in de goedheid van God.

Vasthouden

En gij doet wel dat gij daarop acht hebt. Waarom? Jij hebt hetzelfde wonder nodig als in Petrus’ leven is gebeurd. Petrus schrijft het erachter. Door Zijn Woord en Geest maakt de Heere het licht in donkere harten (vers 19b). Als je de Heere Jezus niet kent als de Verlosser van jouw zonden, heb je geen vastheid in je leven. Dan leef je in diepe duisternis en zul je daarin sterven. Dan mis je eeuwig doel. Geef daarom acht op het Woord.

De meeste mensen in Nederland kennen de Bijbel niet. Kunnen ze aan jou merken hoe goed het is om acht te geven op het Woord van God? De Bijbel is goed en vast. Laat het te zien zijn aan hoe je leeft, te horen aan hoe je praat. Gods Woord is eerlijk en krachtig. Je hoeft het niet te verdedigen, je mag het naspreken.

Dit is geen vrijblijvend advies. Als het aan ons ligt, gaan we door in onbekeerlijkheid en ongeloof. Maar de Heere spreekt als Machthebbende. Op dit Woord komt Hij eenmaal terug. In genade moge Hij het door Zijn Geest ook in jouw leven vervullen: En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt.


Waar kun je om bidden?

Wat leert dit over de Heere?

Wat is de boodschap voor jou?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 april 2022

Daniel | 36 Pagina's

Een woord dat zeer vast is

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 april 2022

Daniel | 36 Pagina's