Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Evangelisatie: getuigen in plaats van overtuigen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Evangelisatie: getuigen in plaats van overtuigen

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op een klein kwartier rijden van hartje Utrecht ligt het christelijk ontmoetingscentrum De Hoeksteen. Een plaats waar ontmoeting, bezinning en gezelligheid centraal staan. Zodra de vlag buiten wappert, is iedereen welkom om binnen te lopen. Jaco Hakkenberg is veldwerker bij De Hoeksteen. Zijn werk staat in het teken van evangelisatie. “Het is een opdracht om de Bijbelse boodschap niet voor jezelf te houden.”

Vrijdag 08.45 - Elke vrijdagochtend verzamelen mensen uit de wijk zich bij De Hoeksteen. Samen met vrijwilligers beginnen ze de dag rondom Gods Woord. Er wordt samen uit de Bijbel gelezen. Verschillende mensen nemen hun eigen Bijbel mee. Zo leest een Antilliaanse vrouw uit haar Papiamento Bijbel. Daarna gaat de groep in gesprek over het gelezen Bijbelgedeelte. Ook wordt er samen gebeden. Er is ruimte om gebedspunten in te dienen. Zo worden ook de persoonlijke zorgen van de mensen voor de Heere neergelegd.

Roeping tot veldwerker

Ook Jaco Hakkenberg is aanwezig. “Mijn taak als veldwerker is om mensen in de wijk bekend te maken met het Evangelie, de Bijbel.” Zijn drijfveer is het verlangen om Gods Woord met anderen te delen. “Als je God persoonlijk leert kennen, wil je dat graag met anderen delen. In mijn vorige werk was ik vooral bezig met het bieden van sociaal maatschappelijke ondersteuning. Ook al heeft iemand alles op de rit, als hij Jezus niet persoonlijk kent, gaat hij alsnog verloren. Toen ik de vacature voor veldwerker zag, bleef het hangen. Het werd een gebedszaak en toen sprak God. Ik kon niets anders meer dan solliciteren. Toch kwamen er ook vragen en twijfels. Kan ik het wel? Wil ik het wel? Juist toen ik zelf niet meer wilde, nam God alle weerstand weg. Hij sprak door de preken en dat gaf rust. Het was goed, hoe de sollicitatie ook zou verlopen. De volgende stap was rust en vertrouwen van mijn kant. Hij, die roept, is getrouw, Die het ook doen zal (1 Thess. 5:24). God heeft alle deuren geopend. Nu mag ik werkzaam zijn als veldwerker in Leidsche Rijn.”

Activiteiten

De dagopening is een van de activiteiten die door De Hoeksteen georganiseerd wordt. Er wordt onderscheid gemaakt tussen kern- en brugactiviteiten. Bij kernactiviteiten staat Gods Woord centraal. De samenkomsten, het ochtendgebed met en voor de wijk, het straatwerk en het kinder- en tienerwerk zijn voorbeelden van kernactiviteiten. De brugactiviteiten zijn vooral bedoeld om een relatie met mensen op te bouwen. De mensen komen dan voor bijvoorbeeld een creatieve ochtend, zangles, taalondersteuning of om een wandeling te maken. De Bijbel gaat niet gelijk open. Toch kunnen de mensen merken dat ze in een christelijke omgeving zijn, door bijvoorbeeld de Bijbelteksten die in het gebouw zichtbaar zijn.

Evangelisatie, een Bijbelse opdracht

“Het Evangelie is de blijde Boodschap. Het is de boodschap van zonde en genade door het bloed van Jezus Christus. Het is een opdracht om de Bijbelse boodschap niet voor jezelf te houden. In Matthéüs 28 vers 19 staat: Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb. In de Bijbel zijn nog veel andere teksten te vinden, die ook oproepen tot evangelisatie. Gij zijt het zout der aarde (...) Gij zijt het licht der wereld; een stad boven op een berg liggende, kan niet verborgen zijn (Matth. 5:13- 14). Het is een opdracht, die we als kerk uit moeten en mogen voeren.” Misschien vraag je je af of evangeliseren ook voor jou, als jongere een opdracht is. “De Bijbel maakt geen onderscheid tussen jongeren of ouderen. De opdracht is er voor ons allemaal. Je kunt niet neutraal zijn. Je straalt altijd iets uit. In je omgeving wordt zichtbaar wat je levensrichting is. Als je de Heere Jezus persoonlijk mag kennen, ben je een getuige.

Iedereen, dus jij ook, heeft de opdracht om een lichtend licht te zijn. Ook als je de Heere nog niet persoonlijk kent. Je grootste nood moet dan worden: Hoe weet ik dat U ook voor mijn zonde bent gestorven? Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden (Matth. 6:33). We zijn vaak bezig met religie, maar God wil een relatie. Wanneer je God persoonlijk mag kennen, belooft Hij om jou te helpen. Ook bij het delen van het Evangelie met anderen.”

Vrijdag 10.00 - Een bakfiets bestickerd met Bijbelteksten en een vlag van De Hoeksteen trekken de aandacht op een buurtmarkt in de Leidsche Rijn. Elke vrijdag is Jaco Hakkenberg op de markt te vinden. Hij bouwt hier een relatie op met de mensen uit de buurt. “Je gaat mensen herkennen.” Het uiteindelijke doel is om het Woord te delen. Wanneer er een relatie is, staan mensen hier eerder voor open.

Op de markt lopen steeds mensen langs de bakfiets. “Mag ik iets met u delen?” Veel mensen geven een beleefd ‘nee’ als antwoord. Toch ontstaan er ook mooie gesprekken of worden mensen geraakt door een flyer. “Een voorbeeld hiervan is een moslimvrouw die rond Pasen de paasflyer in haar brievenbus kreeg. Zij vroeg zich af wat christenen met Pasen vieren. Ze heeft contact met ons gezocht. Ze was zichtbaar verrast toen we haar een Turkse Bijbel overhandigden. Sindsdien komt ze regelmatig in De Hoeksteen en stelt ze veel vragen. Ook heeft ze al een keer de zondagse samenkomst bijgewoond. Ik merk dat Gods Geest vaak al in mensenharten werkt. Er wordt bij mensen een vraag in hun hart gewerkt en dan mag ik ervaren dat ik hier als straatwerker een middel mag zijn.” De veldwerker vertelt: “Wees je er bewust van dat de mensen niet naar de markt komen met als doel om over God te horen. Van nature roept het bij de mensen weerstand op”. Het is belangrijk om bij het straatwerk een realistische verwachting te hebben. “Het werk binnen Gods koninkrijk is vaak het werk van de eenling.” Wanneer is het straatwerk dan geslaagd? “Wij zijn verantwoordelijk voor het delen van goed zaad. God Zelf zorgt door de werking van Zijn Geest voor het resultaat. Daar mogen wij grote dingen van verwachten!”

De kern van het Evangelie

Christus is de kern van het Evangelie. En hij predikte terstond Christus in de synagogen, dat Hij de Zoon van God is (Hand. 9:20). Er zijn verschillende manieren hoe je het gesprek over God kunt beginnen. Je kunt aansluiten bij wat iemand al weet, denk aan Filippus en de kamerling. Je kunt ook aanhaken op de situatie of omstandigheden van iemand, zo ging Jezus het gesprek aan met de Samaritaanse vrouw. Het is belangrijk om uit te kijken voor halve waarheden. Een voorbeeld is: ‹God houdt van alle mensen›. Waarom moest Jezus naar deze wereld komen? Die kant mag niet onbenoemd blijven. We moeten eerlijk met elkaar omgaan.

Christen zijn in de praktijk

Het eerste wat anderen zien, is je levenshouding. Het is belangrijk dat je woorden overeenkomen met je daden. Daar gaat een getuigenis vanuit. “Je overtuiging en levenshouding moeten één lijn zijn. Dat je betrouwbaar bent, doet wat je zegt en oog hebt voor de ander. Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid (Gal. 5:22). Het tegenovergestelde is ook waar, als je woorden en daden niet overeenstemmen, dan zend je geen betrouwbare boodschap uit.”


Naam: Jaco Hakkenberg

Leeftijd: 47 jaar

Woonplaats: Ridderkerk

Gezin: Getrouwd, drie dochters

Werk: Veldwerker in christelijk ontmoetingscentrum De Hoeksteen in Leidsche Rijn


Misvattingen rondom evangelisatie, Jaco Hakkenberg reageert.

Ik ben geen prater.

“Bij evangelisatie is het juist veel belangrijker om te luisteren. Door echt te luisteren naar wat de ander zegt, merkt de ander dat je geïnteresseerd bent. Als je alleen je eigen boodschap kwijt wilt, stopt het gesprek.”

Ik heb te weinig (Bijbel)kennis.

“Op alle vragen antwoord kunnen geven, is geen voorwaarde om te evangeliseren. Als je een vraag krijgt, waar je het antwoord niet op weet, is het prima om dit toe te geven. Je kunt dan vragen: ‘Is het goed als ik hier later op terugkom?’ Dat schept juist veel meer vertrouwen.”

Ik moet de ander overtuigen.

“Het doel van evangelisatie is niet om te overtuigen, maar om te getuigen. Als je iemand probeert te overtuigen, begin je een discussie die je niet gaat winnen. God vraagt om te getuigen. Een manier om het gesprek te beginnen is: ‘Mag ik iets vertellen over wat het geloof voor mij betekent?’”


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

ʾ Wat betekent de opdracht om te evangeliseren voor jou?

ʾ Bedenk met elkaar manieren hoe je op school of op je werk het Evangelie met anderen kunt delen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 april 2022

Daniel | 36 Pagina's

Evangelisatie: getuigen in plaats van overtuigen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 april 2022

Daniel | 36 Pagina's