Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tweeërlei oproep

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tweeërlei oproep

Staat op, looft den HEERE uw God (Neh. 2:5).

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Verdriet en vreugde

Het met veel aandacht bestuderen van Gods Woord zal ons twee dingen doen zien. Allereerst onze eigen zondigheid. Ten tweede de rijkdom van Zijn heil. Dat zien we ook terug in het tweede hoofdstuk van Nehemia. We worden daarin afwisselend opgeroepen om over onze zonden te treuren en ons in Hem te verheugen.

Dieper buigen

Tijden van vertroosting zouden ons bewust moeten maken van Zijn neerbuigende goedheid, en ons tot een dieper buigen moeten brengen. We moeten ons dieper verootmoedigen vanwege de misdaden die we tegen Hem bedreven hebben. Op die manier kunnen verootmoediging en vreugde elkaar afwisselen.

Echt verdriet

Het moet wel duidelijk zijn dat ons treuren en onze verootmoediging over de zonde echt is. Dat blijkt dan uit het feit dat we de zonden mijden. Niet alleen zonden, maar ook alle aanleiding of verzoeking tot de zonde.

Het gevolg van de ijverige bestudering van Gods heilig Woord

Als je iets ontdekt van de waarheid van Gods Woord en van de wil van God, zou onze liefde voor Zijn heilig Woord moeten toenemen. Het gevolg daarvan is dat onze aandacht voor Zijn Woord en onze aanbidding van Hem minder snel verslapt.

Enkele uren, of soms zelfs een hele dag kan toch niet teveel zijn als het gaat om oefeningen en meditaties die ons voorbereiden op de hemel en ons een voorsmaak geven van de heilige vreugde daarvan? Maar helaas, de meesten van ons raken sneller vermoeid in de voorhoven des Heeren (Ps. 84:3)

In vreugde en verootmoediging God loven

Of wij nu met vreugde een feestmaal houden of dat we treuren over de zonde, altijd moeten we de Heere onze God loven en prijzen voor Zijn eeuwige volmaaktheid. Daarbij ook voor Zijn goedheid ten opzichte van ons als onze Schepper en als onze enige Bron van troost in dit tijdelijke leven. Tenslotte ook als de God onzes heils (1 Kron. 16:35) voor de wonderen die Hij gedaan heeft voor Zijn kerk van verloste zondaars, vanaf het begin tot nu toe.

Dit is een bewerking door Gerben van der Wulp van: Bijbelverklaring Thomas Scott en is genomen uit Nehemia 9.


Wie was Thomas Scott?

De Anglicaanse predikant Thomas Scott leefde van 1747 tot 1821. Hij heeft net als de bekende Engelse Bijbel-uitlegger Matthew Henry (1662-1714) een Bijbelcommentaar geschreven.


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

Lees de eerste zin nog eens. Ben jij iemand die Gods Woord ijverig bestudeert?

Merk jij dat ook, dat jou aandacht voor Zijn Woord snel verslapt? Wat kun je doen om dat tegen te gaan?

Thomas Scott merkt op dat echt verdriet over de zonde blijkt uit het mijden van de zonde. Mijd jij de zonde of zoek je de zonde?

Herken je dat, dat je veel eerder last hebt van vermoeidheid in de kerk dan op je werk? Hoe kun je voorkomen dat je last hebt van slaap als je in de kerk bent of bezig bent met de dingen van Gods Koninkrijk?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 april 2022

Daniel | 36 Pagina's

Tweeërlei oproep

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 april 2022

Daniel | 36 Pagina's