Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Echte vrijheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Echte vrijheid

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Indien dan de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zo zult gij waarlijk vrij zijn (Joh. 8:36).

Door oorlog wordt de vrijheid afgenomen. De vijand wil de dienst uitmaken. Van de vijand mag je verschillende dingen niet doen en moet je andere dingen misschien juist verplicht wel doen.

Gelukkig leven wij in een vrij land. Zijn wij ook echt vrij?

Natuurlijk moeten wij ons allemaal aan de verkeersregels houden. Juist als iedereen dat doet, kun je veilig en in vrijheid gaan en staan waar je wilt. Echte vrijheid heeft dus regels nodig.

De Heere Jezus zegt tegen de Joden dat ze alleen maar echt vrij kunnen worden door Hem. Dat past niet bij de gedachten van de Joden. Zij vinden dat ze allang vrij zijn. Bovendien zijn ze kinderen van Abraham.

In het gesprek dat volgt, wijst de Heere Jezus hen erop dat ze ten diepste kinderen van de duivel zijn. Daar zijn ze het helemaal niet mee eens. Ze worden boos op Jezus.

Hoe is dat met ons? Zijn wij echt vrij?

Die jongst zoon uit de gelijkenis wilde vrij zijn. Zelf uitmaken wat hij deed. Met vrienden het ‘gezellig’ hebben en niet in de buurt van zijn vader zijn. Want op die controle had hij het niet. Was hij eigenlijk niet gebonden aan het zonde-leven met zijn vrienden? Zou hij echt vrij geweest zijn?

Ben jij echt vrij? Of wil je toch wel graag dat de groep het leuk vindt zoals jij doet en bent? Sommigen zijn eigen- lijk gebonden aan voetbal of gerichtheid op hun uiterlijk of aan bepaalde muziek of een soort films. Daar komen ze eigenlijk niet goed los van. Ook niet als er in gevloekt wordt of andere zonden voorkomen. Je moet kijken of luisteren. Anderen doen het ook. Ben je dan vrij?

Eigenlijk zijn wij mensen allemaal verbonden aan de zonde en staan we onder invloed van de vorst der duisternis. Veel meer dan we zelf erg in hebben. Alleen de Heere kan daarvan vrij maken.

Zachéüs leefde voor zijn geld. Maar toen de Heere in zijn leven kwam, werd hij daarvan bevrijd. Toen luisterde hij met heel zijn hart naar de Heere en gaf hij graag aan de armen.

De waarheid zal u vrijmaken, zegt de Heere Jezus. Door in het Woord te blijven, leven Gods kinderen vrij van de macht van de zonde en de duivel. Dan leven ze graag met de Heere en naar Zijn geboden.

Wij hebben best veel vrijheid in vergelijking met veel andere mensen. Maar de Bijbel waarschuwt: gebruik de vrijheid niet als een oorzaak voor het vlees. Het is niet goed als we de vrijheid gebruiken om de zonde te doen en de wereld te dienen.

De Heere Jezus kwam om zondaren te zoeken en zalig te maken van de zonde. Als dat wonder van bekering gebeurt, dan gaan we zien hoe onvrij we zijn en hoe erg de zonde is. Juist tegenover de Heere. Als Hij zo gaat werken in ons leven, dan gaan we tegen de zonde strijden en van harte de Heere zoeken. Dan willen we Hem graag dienen. Hoe is dat bij jou? Of weet je niet hoe dat moet? Kun je het niet? Vraag maar naar de Heere en Zijne sterkte. Bij Hem is mogelijk wat wij mensen niet kunnen.


Waar kun je om bidden?

Wat leert dit over de Heere?

Wat is de boodschap voor jou?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 mei 2022

Daniel | 36 Pagina's

Echte vrijheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 mei 2022

Daniel | 36 Pagina's