Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wapengekletter; wees waakzaam!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wapengekletter; wees waakzaam!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zo op het eerste gezicht zou je niet zeggen dat dominee C. Sonnevelt in zijn tienerjaren actief was voor een linkse socialistische beweging, de Socialistische Jeugd. Maar als je dieper doorvraagt, dan proef je nog steeds oog voor de naaste, opkomend uit Gods Woord. “De Bijbel is een sociaal bewogen boek. Denk aan de profeten en de psalmen. ‘Het is de Heer’ Die ’t recht der armen, der verdrukten gelden doet’ (Ps. 146).”

De predikant uit Alblasserdam benadrukt dat de Socialistische Jeugd niet gericht was op het Russische saloncommunisme, maar op de meer pure vorm van het socialisme. Dit socialisme leek het antwoord te zijn op de armoedekloof tussen het rijke Westen en de Derde Wereld. Ook beantwoordde het de vragen van oorlog en vrede. Want als de armoedekloof gedicht is, is er ook minder aanleiding tot het voeren van oorlogen. “Dat ideaalbeeld had iets van een paradijselijke heilstaat. Maar het was buiten Christus om en daarom gedoemd te mislukken. Het communisme heeft een materialistisch mensbeeld: er is geen ziel, geen God, geen hemel of hel. Vanmorgen lazen we in Psalm 146 over de Heere Die de hongerige brood geeft. Het is dus een Bijbelse notie om het op te nemen voor de armen.”

Kan de eerste christengemeente uit Handelingen 2 betiteld worden als christelijk communisme?

“Nee, want Christus staat daar in het middelpunt en de Heilige Geest vervult de harten. Dat werd niet afgedwongen, zoals bij het communisme.”

Dit nummer gaat over bevrijd. Hoe duidt u de situatie in Oekraïne?

“In Matthéüs 24 lezen we over oorlogen en geruchten van oorlogen. Die zijn er altijd geweest, zegt men. En dat is ook zo. Maar naarmate we dichter bij het einde komen, wordt het steeds heftiger en volgen de weeën elkaar steeds sneller op. In dat licht zie ik ook de huidige oorlog in Oekraïne. Er zijn natuurlijk ook aanleidingen: Poetin droomt van het Russische Rijk. Tegelijk moeten we eerlijk zijn: wij als Westerse mogendheden hebben onze defensie verwaarloosd. We waren alleen maar bezig met welvaart en geluk. Het liberale mensbeeld ligt nu aan stukken. Laten we de hand dus ook in eigen boezem steken en daarvan leren.”

De oorlog in Oekraïne zorgt voor veel naastenliefde en gastvrijheid onder Nederlanders. Dat lijkt meer te zijn dan anders…

“Ik hoorde pas op de radio een Afghaanse vrouw. Die wond zich daar over op en vond het een discriminatiecrisis. Dan denk ik: nou, nou, even rustig aan. In hoeverre zijn Afghanen destijds in hun eigen regio opgevangen? Ik vraag me overigens wel af of onze gastvrijheid blijvend is, als het ten koste gaat van ons comfort. Ik denk dat de SGP een verstandig beleid voorstaat om zoveel mogelijk vluchtelingen op te vangen in de regio van het conflictgebied.

Oekraïne is veel dichterbij. Als hier in de straat een huis afbrandt, dan geven we toch ook direct hulp? Maar we mogen ook verder kijken. Als een Afrikaan omwille van het geloof moet vluchten, laten we voor hem dan ook ons hart en huis openzetten. Doe wel aan alle mensen, maar meest aan de huisgenoten des geloofs. Mij maakt het niet uit welke huidskleur iemand heeft.”

Houdt deze oorlog u veel bezig?

“Ja. Ik moet oppassen dat ik niet midden in de nacht even op m’n tablet ga kijken naar de laatste ontwikkelingen. Die beelden zijn zo erg! Maar wat ik ook ontzettend vind, is dat er nu ook alweer mensenhandel plaatsvindt, waarbij Oekraïense vrouwen hier in de prostitutie belanden. Ik vind het zo schrijnend dat wij als land een geestelijk leeg testament hebben.”

Als Nederlanders leven wij nog in vrede. Hoe moeten we daarmee omgaan?

“Laten we waarderen dat we zelf geen oorlog hebben (meegemaakt). Tegelijkertijd moeten we oppassen dat we er niet in opgaan en dat we vrede heel normaal gaan vinden. We dienen waakzaam te zijn. Er woedt ook een geestelijke oorlog, waarbij we al twee keer zijn verslagen. Eén keer in het paradijs en één keer in de geschiedenis van het Westen, voorheen een christelijk werelddeel. Slaat de Heere ons misschien om ons terug te brengen, zoals met de coronacrisis? Als God met Zijn oordelen komt, laat dat zien dat Hij Zich nog met ons bezighoudt. Dat kan zelfs hoop geven, zoals ik dat zelf gevoeld heb aan het begin van de coronacrisis. Maar helaas, wat staat er in Openbaring? En zij bekeerden zich niet… Nu komt de Heere van een andere kant: met wapengekletter. Het is nu geen tijd voor feesten. Er is iets dat belangrijker en beter is: één teugje uit de liefdesbeker van Christus is meer dan alle dingen hier op aarde.”


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

ʾ Houdt de oorlog jou veel bezig?

ʾ Wat doe jij om oorlogsslachtoffers te helpen?

ʾ Vind jij het belangrijk om elk jaar rond 4 en 5 mei stil te staan bij oorlog en vrede? Leg uit.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 mei 2022

Daniel | 36 Pagina's

Wapengekletter; wees waakzaam!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 mei 2022

Daniel | 36 Pagina's