Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een brief van Joseph Alleine aan jou

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een brief van Joseph Alleine aan jou

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lieve vriend of vriendin,

De onbekeerden vragen om mijn medelijden en zorg. Ben jij onbekeerd? Dan moet jij als een vuurbrand uit het vuur gerukt worden. Daarom wil ik mij eerst tot jou richten. Wist ik maar hoe ik je kan overtuigen. Welke woorden zal ik daarvoor gebruiken? Ik zou het je niet alleen willen zeggen, maar ook onder tranen willen schrijven. Mijn bloed zou ik als inkt willen gebruiken. Op mijn knieën zou ik je willen smeken. Hoe dankbaar zou ik zijn als je je zou laten overtuigen om je te veranderen.

Jarenlang heb ik ernstig gebeden en gewerkt om je tot God te mogen brengen. Dat het in mijn macht was om dit te doen. Wat zou je me gelukkig maken als je naar me wilde luisteren. O, dat ik je tot de Heere Jezus Christus mocht leiden!

“Heere, hoe onbekwaam ben ik voor dit werk. Wat hebt U mij opgelegd! Maar U, o Heere, kunt het hart van de zondaar doorboren. Dood U de zonde en red de ziel van de zondaar!”

Er is geen mogelijkheid de hemel binnen te gaan dan alleen door de enge poort van de tweede geboorte. Zonder heiligmaking zal niemand de Heere zien. Geef je daarom aan de Heere! Verhef de Heere Jezus in je hart! Kust de Zoon en omhelst Zijn barmhartigheden. Raak Zijn scepter aan en leeft. Waarom wil je sterven? Ik smeek niet voor mijzelf, maar ik zou je zo graag gelukkig zien. Dat is de prijs waarom ik loop. De begeerte van mijn ziel en mijn gebed voor jou is, dat je gered mag worden. Vergun me dat ik eenvoudig en openhartig met je handel in jouw belang.

Als ik geen haast met jou maak, dan is het verloren. Geen bekering betekent geen zaligheid! Kan ik je niet overtuigen, dan moet ik je in je ellende laten.

Ik kom tot je in de naam van de Heere der heirscharen. Ik kom zoals David tot Goliath om te strijden niet tegen vlees en bloed maar tegen de overheden, tegen de machten en tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw.

“Heere, leg mij de woorden in de mond; kies voor mij de wapenen. Als ik mijn hand in de tas steek en een steen daaruit neem om daarmee te slingeren, bestuurt U dan mijn hand en geef, dat de steen niet zinke in het voorhoofd maar in het hart van de onbekeerde zondaar.”

Dit is een bewerking door Gerben van der Wulp van de brief uit: Alarm of Betrouwbare gids naar de hemel van Joseph Alleine.

Leestip: Jeroen Kriekaard heeft dit boek recent hertaald en het is uitgegeven met de oorspronkelijke titel: Alarm!


Wie was Joseph Alleine?

Joseph werd in 1634 geboren in Engeland. Hij studeerde theologie bij Thomas Goodwin en John Owen. In 1655 werd hij hulpprediker. Alleine is verschillende keren gevangen gezet door Karel II. Hij stierf in 1668 op de leeftijd van vierendertig jaar.


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

Wat doen deze indringende woorden van lang geleden met jou?

“Geen bekering betekent geen zaligheid.” Sta je daar wel bij stil?

Kust de Zoon. Je kunt deze tekst vinden in Psalm 2. Wat betekent dat? Kan jij dat in je eigen woorden uitleggen?

Geloof jij net als Alleine dat de nieuwe geboorte de enige weg is tot echt gelukkig zijn?

Spurgeon heeft gezegd over dit boek dat zijn moeder het aan hem voorlas en dat hij het boek verslonden heeft. Heb jij ook het goede voornemen om dit boek te gaan lezen?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 mei 2022

Daniel | 36 Pagina's

Een brief van Joseph Alleine aan jou

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 mei 2022

Daniel | 36 Pagina's