Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bekering

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bekering

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Anita Bos zet haar huis open voor twee redactieleden van Daniël en voor haar nichtje Mathilde Boogaard. Mathilde heeft al bij haar tante gegeten en als de redactieleden ook aangekomen zijn, komt de gesprekspot op tafel. Speciaal voor het thema van deze Daniël zijn er deze keer vragen aan toegevoegd die gaan over geloof en bekering.

Aan welke Bijbeltekst, Bijbelse gebeurtenis of Bijbels persoon denk je als het over bekering gaat?

Mathilde: “Er zijn veel personen in de Bijbel waar je aan kunt denken. Ik denk gelijk aan Paulus die een heel duidelijke bekeringsgeschiedenis heeft. Niet bij iedereen is de bekering zo duidelijk, bijvoorbeeld bij Samuël en Timótheüs die van jongs af aan de Heere dienden. En Ruth voelt zich al jong aangetrokken tot de God van Naomi.”

Anita: “Gelukkig zijn al deze personen beschreven in de Bijbel, zodat niet alleen Paulus als enige voorbeeld wordt aangehaald. Het werk van de Heilige Geest is veelkleurig: de Heere gaat met elk van Zijn kinderen Zijn eigen weg.”

In Matthéüs 3 vers 2 zegt Johannes de Doper: Bekeer u, want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen. Wat bedoelt Johannes hiermee?

Anita: “Het woord bekering betekent omkering. Bekering zorgt ervoor dat je naar de Heere toegaat en je oude leven achter je laat en dat je daartegen leert strijden. In de nabetrachtingspreek van zondagavond zei de dominee nog dat je niet moet wachten tot je een opgeknapte en opgepoetste zondaar bent. Maar je moet juist met je ontrouw gelijk naar de Heere gaan, omdat in Zijn striemen genezing te vinden is. Ik zal maken dat gij in Mijn wegen zult wandelen.”

Mathilde: “Ja, dat betekent alles loslaten van jezelf, want je kunt niets meebrengen. Als wij nog iets hebben, kan de Heere je ook niks geven.”

Anita: “De Heere maakt de handen van een zondaar leeg, want een zondaar wil altijd iets meebrengen. De Heere geeft zelfkennis en die zelfkennis geeft dat je enkel de Heere nodig hebt. Van onszelf kunnen we zo heel vaak goed zonder Hem.”

Wat hoor je over dit onderwerp in de preek?

Mathilde: “Bekering is de kern van elke preek. Vaak hoor je de dominee zeggen: Bid en u zal gegeven worden, als aansporing om de Heere te zoeken. De opdracht is: bidden en dan belooft de Heere ook dat Hij een zondaar zal verlossen van zijn zonden.”

Anita: “Het valt me op dat in de Bijbel een oproep tot bekering zo vaak samen gaat met een belofte: je zult leven als je je bekeert. Maar andersom dreigt Hij: doe je dat niet, dan volgt het oordeel. Dan is het ook heel aangrijpend, dat we zo vaak uit gewoonte onder Gods Woord zitten.”

Mathilde: “Doordat je met het geloof, de Bijbel en de kerk bent opgevoed, kun je heel erg gaan redeneren en argumenteren. Maar God werkt heel eenvoudig door Zijn Woord en Heilige Geest.”

Welk boek raad je jongeren aan om over dit thema te lezen?

Anita: “In de Redelijke Godsdienst van Wilhelmus à Brakel wordt veel over wedergeboorte en bekering geschreven. Evert Barten heeft dit boek uitgelegd voor jongeren en ik kan het iedereen echt aanraden om te lezen. In deze drie delen wordt heel duidelijk hoe de Heere leidt op verschillende manieren: plotseling en in een korte tijd, zoals bij Zachéüs of de moordenaar aan het kruis. En soms werkt de Heere liefelijk, rustig en in alle kalmte. Een citaat uit het boek als voorbeeld: ‘De Heere gaat Zijn eigen weg met elk van Zijn kinderen. Het gaat er niet om hoe je bekeerd bent, maar dat je bekeerd bent.’ Het werk van Brakel is al zoveel jaren oud, maar is nog zo actueel: de vragen waar men toen mee zat, zijn de vragen waar jongeren van nu ook mee lopen.”

Mathilde:Het nieuwe leven van Andrew Murray. Het is een boek voor jonge gelovigen. Daar heb ik zelf veel aan gehad. Heel eenvoudig legt hij allemaal aspecten van het christelijk geloof uit. Hij benadrukt heel sterk dat je alles aan God moet overgeven, zodat er niks van jezelf bij zit.”

Willen jullie nog iets persoonlijks delen over dit onderwerp?

Anita: “Zoiets ligt teer en het gaat niet om mij. Maar ik las een keer bij À Brakel het gedeelte waar hij schrijft over hoe de Heere werkt aan de hand van het woord ‘langzamerhand’. Dat stukje was me uit het hart gegrepen. Daar stond mijn leven in verklaard. Dat gaf vreugde en geruststelling, omdat ik erin las hoe de Heere werkt. Het zorgde ervoor dat ik Zijn werk niet meer kon ontkennen, want het ontkennen van Zijn werk is heel erg. En dat herken ik nog steeds. Langzamerhand verdiept zich de kennis over wie ik ben tegenover de Heere. En langzamerhand mag ik uit genade ook steeds meer leren over wie Hij wil zijn voor mij. In Jesaja 55 vers 7 belooft de HEERE ontferming en vergeving aan een goddeloze die zich bekeert. Ik twijfelde daar eens aan toen ik voor de zoveelste keer zondigde. Maar Hij liet me het aansluitende vers 8 lezen.”


De gesprekspot zit vol met vragen. Vragen over het dagelijks leven. Voor deze serie gaan we als redactie het land door met de gesprekspot. We gaan om tafel met twee jongeren. Ze pakken om de beurt een vraag uit de pot en beantwoorden die.


Anita Bos, 55 jaar, woont in Bennekom en is directiesecretaresse bij een instituut dat onderzoek doet naar voedselveiligheid.

Mathilde Boogaard, 19 jaar, kerkt in Ridderkerk-Slikkerveer en is een nichtje van Anita. Ze studeert verpleegkunde op het MBO in Rotterdam.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 mei 2022

Daniel | 36 Pagina's

Bekering

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 mei 2022

Daniel | 36 Pagina's