Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Terug naar God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Terug naar God

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

#1 Tekst

Hoe is Timótheüs bekeerd? Paulus schrijft erover in zijn brief.

2 Timótheüs 2 vers 5

5 Als ik mij in gedachtenis breng het ongeveinsd geloof, dat in u is, hetwelk eerst gewoond heeft in uw grootmoeder Loïs, en in uw moeder Eunice; en ik ben verzekerd, dat het ook in u woont.

2 Timótheüs 3 vers 14 en 15

14 Maar blijft gij in hetgeen gij geleerd hebt, en waarvan u verzekering gedaan is, wetende, van wien gij het geleerd hebt; 15 En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is.

Wat lees je over Timótheüs? Schrijf dat in het woordweb.

Wat geldt ook voor jou? Kleur dat in of markeer dat.

#2 Beeld

Het bekendste beeld van de bekeringsweg is De Christenreis van John Bunyan. Christen wist nog niet waar naartoe hij op reis was, maar hij zag wel het licht in de verte. Dat licht volgde hij.

Op de tekening zie je het poortje waar Christen doorheen ging, maar je ziet ook het licht, achter het poortje. Het poortje is nog dicht.

Teken/schrijf in de tekening met woorden of (Bijbel) teksten:

Waardoor blijft de poort voor jou dicht?

Wat is jouw licht achter de poort?

Hoe kan de poort voor jou opengaan?

Vind je het moeilijk om persoonlijk antwoord te geven op de vragen? Zoek dan Bijbelteksten op die erbij passen en die jou persoonlijk aanspreken.

#3 Persoonlijk

“Sommigen worden langzamerhand bekeerd, met veel verwisseling van droefheid, blijdschap, geloof, ongeloof, strijden, overwinningen, vallen en opstaan. Dit is de gewone weg, die God doorgaans houdt in de bekering van mensen. Als ik zeg: langzamerhand, dan bedoel ik bekering in ruime zin, in haar hele omvang, van de eerste overtuiging af tot de bewustheid dat men Christus aanneemt. Want anders is het een zeker feit, dat de bekering in één ogenblik geschiedt; in één moment wordt de ziel van dood levend; tussen dood-zijn en levend-zijn is geen tijd.”

Naar Wilhelmus à Brakel, Redelijke Godsdienst

In de Redelijke Godsdienst schrijft Wilhelmus à Brakel hoe de Heere de meeste mensen bekeerd. Bij welke Bijbelse personen herken je deze manier?

#4 Opdracht

“Bekeert u!” De boodschap van Johannes de Doper is heel duidelijk. Als de mensen vragen: “Wat moeten we dan doen?”, krijgen ze allemaal een verschillende, maar duidelijke opdracht. Ze moeten stoppen met hun persoonlijke zonden en tot eer van God gaan leven.

Lees Lukas 3 vers 10 tot 14. Wat moeten de mensen niet meer doen, wat moeten ze wel doen? Stel dat jij aan Johannes zou vragen wat je moet doen. Wat zou hij jou antwoorden? Waarmee zou jij moeten stoppen, wat zou jij juist moeten gaan doen?

Kunnen de mensen zichzelf dan bekeren? Nee! Daar moeten ze achter komen door het toch te proberen. Tenslotte wijst Johannes verder. “Daar is het Lam van God, dat de zonde der wereld wegneemt!” Bij Hem moet je zijn!


(s)tip: Wat kan het een zoektocht zijn: hoe weet ik of ik bekeerd ben? Lees welk antwoord de Dordtse leerregels geven in Hoofdstuk 1, artikel 12 en 16.


(s)tip: Een van de meest vertaalde en verkochte boeken naast de Bijbel is De christenreis van John Bunyan. Heb jij dit boek al gelezen?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 mei 2022

Daniel | 36 Pagina's

Terug naar God

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 mei 2022

Daniel | 36 Pagina's