Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jong in de gemeente

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jong in de gemeente

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Blaast de bazuin te Sion; heiligt een vasten, roept een verbodsdag uit. Verzamelt het volk, heiligt de gemeente, vergadert de oudsten, verzamelt de kinderkens en die de borsten zuigen; de bruidegom ga uit zijn binnenkamer, en de bruid uit haar slaapkamer (Joël 2:15-16).

Een indringende, langgerekte toon klinkt over de stad Jeruzalem. De sjofar, de ramshoorn, wordt geblazen. De kinderen stoppen met spelen. De gesprekken van de jongeren vallen stil. Al het werk wordt neergelegd. Het is de oproep om samen te komen. Het hele volk moet zich verzamelen op het tempelplein. Niemand mag achterblijven. Van de oudste bejaarde tot het kind dat nog borstvoeding krijgt, allen moeten aanwezig zijn. Zelfs de bruiloften worden onderbroken!

Reden

Wat is de dringende reden om de hele gemeente te verzamelen? De HEERE heeft aangekondigd dat Hij eraan komt. Lees Joël 2 vers 1 tot 11 maar eens rustig door en laat tot je doordringen wat dit betekent. De Heere is hei- lig. Hij verdraagt de zonden niet. Joël ziet in zijn profetie hoe de komst van de Heere het oordeel over het volk zal betekenen. Alles zal vernietigd worden en allen zullen omkomen. Joëls boodschap is hoogst actueel! De Heere Jezus komt terug op de wolken van de hemel. Al Zijn vijanden zal Hij verslaan.

Genadetijd

Maar die dag van de Heere komt niet onaangekondigd. In naam van zijn Zender roept Joël op om de sjofar te blazen. Een oproep tot bekering met het hele hart. Om te vasten, te huilen en te klagen. Om de zonden voor de Heere te belijden en ermee te breken. Vooral ook om Hem te smeken om genade: Spaar Uw volk, o HEERE! (vers 17). Wat mooi dat het volk dat moest doen bij het altaar, de oudtestamentische plaats van verzoening. Waar de offers heenwezen naar het Lam Gods dat de zonden der wereld wegneemt. Alleen bij het altaar wordt de verdiende toorn van God over de zonden afgewend!

Jongeren nu

Ook nu wordt de bazuin geblazen. Dat gebeurt iedere zondag onder de prediking. En die boodschap is niet alleen voor de volwassenen, maar juist ook voor jongeren en kinderen. Een dringend bevel tot jou om je te bekeren. Om klein te worden voor de Heere. Om Hem te zoeken, klagend over je zonden, over je vuile hart en je verloren jaren. Om te roepen om genade. Niet omdat je dat verdient, maar om Jezus’ wil!


Waar kun je om bidden?

Wat leert dit over de Heere?

Wat is de boodschap voor jou?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juni 2022

Daniel | 36 Pagina's

Jong in de gemeente

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juni 2022

Daniel | 36 Pagina's