Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Izak, een type van hét Lam

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Izak, een type van hét Lam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Iedere stap die Abraham zet, zal gepaard gegaan zijn met een diepe zucht, denk je niet? Drie dagen geleden heeft het geklonken. Neem nu uw zoon, uw enige, dien gij liefhebt, Izak, en ga heen naar het land Moría en offer hem aldaar’ (Gen. 22:2). Vader en zoon gaan samen op weg. Onder aan de berg legt Abraham het offerhout op de rug van zijn zoon. Gewillig buigt hij onder die last. Boven aan de berg komen de gedachten van Izak openbaar. Hij ziet het hout, het mes en hij ziet wat vuurstenen. Maar het lam, waar is dat?

Wat zegt het over de Heere Jezus? Jij weet hoe het afgelopen is. Wij kennen de geschiedenis. Maar in de houding van Izak ligt iets teers. Izak buigt onder een stapel hout die hij op zijn rug draagt. Eens was er een Ander met een houten last op Zijn rug. Het is Christus, de Meerdere van Izak. Onderaan de heuvel Golgotha wordt Hem het hout opgelegd. Hij buigt vrijwillig onder de last die Hem wordt opgelegd. God de Vader legt het houten kruis op de schouders van Zijn Zoon. Op dat houten kruis zijn de zonden van Zijn volk geschreven. Hij heeft zondaren zó lief, dat Hij voor hen de dood in wil. Kun jij dat begrijpen? Bovenop de heuvel Golgotha klinken hamerslagen. Lange spijkers doorboren de polsen van de Meester. Zo wordt Hij als een Offerlam op het altaar gelegd. Hoor jij iets van tegenstribbelen? Er klinkt een fluisterend gebed op de lippen van de Zaligmaker. Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen (Luk. 23:34). Ook hierin was Izak een type

van Christus. Maar, toch is er een verschil. Waar Abraham het mes heft en neer wil slaan, houdt God hem tegen. Een ander lam zal in de plaats van Izak geofferd worden. Op Golgotha stopt het ‘mes’ van de Vader echter niet. Daar wordt Christus als het Lam van God, wél geslacht. En dat is slechts te bewonderen. Zo klinkt het op de heuvel van Golgotha: Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven. Wat leert het jou? Als je goed naar het leven van Izak kijkt, zie je in het boek Genesis trekken van de Heere Jezus. De gewilligheid, het berusten in het offer. Het leert je Wie Jezus is en wat Hij deed voor verloren zondaren. Het leert je ook iets over de gehoorzaamheid van Izak. Is het ook niet zo met de Heere Jezus? Zijn gehoorzaamheid is eindeloos. Hij is gekomen om de wil van Zijn Vader te doen. Als je de Heere liefhebt, ken je ook iets van de gehoorzaamheid tot de Heere. Hij weet wat goed is.

Wat heb je eraan? Izak wist niet dat hij het lam zou zijn. Wel was hij gewillig en gehoorzaam. Christus wist wel dat Hij het Offerlam zou zijn. Het heeft Hem echter niet belemmerd om de gang naar de heuveltop te gaan. Hij boog vrijwillig onder de last van het kruis. Jezus weet voor Wie Hij het deed. Zijn kinderen kunnen Hem niet tegenvallen. Hij weet dat het nooit wat met hen zal worden. Geef je eigen pogingen op om het offer te betalen. Alleen het bloed van het Lam kan je redden. Aan deze Zaligmaker heb je houvast in leven én sterven. Ken jij Kohlbrugge? Eens stelde God hem een vraag. “Hermann, zijt ge met Mijn Lam tevreden?” Zijn antwoord was: “Ja, Heere!” Toen klonk de stem opnieuw. “Dan ben Ik met u tevreden.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juni 2022

Daniel | 36 Pagina's

Izak, een type van hét Lam

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juni 2022

Daniel | 36 Pagina's