Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Symbolen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Symbolen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoeveel beelden of afbeeldingen heb jij vandaag voorbij zien komen? Wist je dat jij als jongere in één dag evenveel beelden ziet als een burger in de Gouden Eeuw in zijn hele leven? Sta jij erbij stil wat zo’n beeld of afbeelding eigenlijk zegt of betekent? Welke boodschap zit erachter? Wist je dat vervolgde christenen van de vroegchristelijke kerk ook al beelden gebruikten? Beelden of symbolen die door niet-christenen niet werden herkend. Zo konden christenen erachter komen of iemand (ook) christen was. Geheime tekens dus. Inmiddels kent het christendom veel beelden en symbolen. Hieronder zie je er verschillende. Match jij symbool en omschrijving?

Je leest er meer dan dertig keer over in het Oude Testament, onder andere in Genesis en Hooglied. Ook komt het in het Nieuwe Testament voor, zoals in Lukas 3. Het staat voor Gods aanwezigheid, de Heilige Geest en vrede.

Dit symbool is in 1688 bedacht door een edelsmid in Nîmes, ten tijde van hevige vervolgingen. Vrouwen droegen het als hanger en getuigden daarmee protestant te zijn. De knoppen stellen parels voor: acht om precies te zijn, deze staan voor de acht zaligsprekingen waarmee Jezus de Bergrede begint. De vier harten of lelies staan voor trouw. Samen vormen ze de twaalf artikelen van het geloof.

Dit symbool wordt niet door christenen gebruikt, maar juist door IS-strijders om volgers van Jezus van Nazareth op te sporen. Met de Arabische letter N van nasrani markeren IS-strijders de huizen van christenen. Wereldwijd gebruiken mensen het teken nu om vervolgde christenen juist te steunen. Bijvoorbeeld door het als profielfoto op sociale media te zetten.

Jesaja 44 vers 6: Zo zegt de HEERE, de Koning van Israël, en zijn Verlosser, de HEERE der heirscharen: Ik ben de Eerste, en ik ben de Laatste, en behalve Mij is er geen God.

De Chi en Rho zijn de eerste twee letters van de naam Christos. Constantijn de Grote gebruikte dit teken op de vlaggen van zijn leger. In een visioen werd hem door Christus Zelf voorspeld: “In dit teken zult gij overwinnen.” Volgens de overlevering leidt deze overwinning tot Constantijns bekering tot het christendom.


Om samen over na te denken:

Kies een van de symbolen. Welk symbool heeft jou veel te zeggen of spreekt jou persoonlijk aan, en waarom? Teken het symbool zelf en hang het ergens op.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juni 2022

Daniel | 36 Pagina's

Symbolen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juni 2022

Daniel | 36 Pagina's