Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De dag van de Heere of de christelijke sabbat

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De dag van de Heere of de christelijke sabbat

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De dag des Heeren (Openb. 1:10).

Gedenken en overdenken

Je moet de sabbat, of de dag van de Heere, gedenken om die te heiligen naar het gebod (Ex. 20:8-11, 35:2-3). Daarom moet je overdenken dat de dag van de Heere een goddelijke instelling is.

Waarom rustdag op de eerste dag van de week?

1. Het is de wil van onze Heere en Zaligmaker Christus dat wij vanaf Zijn opstanding de eerste dag van de week zouden bestemmen tot rustdag, omdat Hij op die dag is opgestaan (Joh. 20:1-19). Op de eerste dag van de week verscheen Hij voor Zijn hemelvaart verschillende keren op de dag van de Heere aan zijn discipelen.

2. Op de eerste dag van de week vervulde Hij de apostelen met de gaven van de Heilige Geest op de dag van het Pinksterfeest.

3. De apostelen hielden deze dag als de rustdag (1 Kor. 16:1-2). Zij volgden Christus en hebben niets overgeleverd dan wat ze van Christus ontvangen hadden (1 Kor 11:1, 14:37).

4. Bovendien eert de Geest van God deze dag door haar de dag des Heeren te noemen (Openb. 1:10). De Geest van Christus, Die deze dag zo noemde, kende de bedoeling van Christus.

Aanwijzingen voor het houden van de dag van de Heere

Je bent overtuigd van de heiligheid van deze dag. Doe het volgende, om deze dag beter te kunnen houden:

1. Gedenk de sabbatdag (Ex. 20:8-9). Dat betekent dat je op zondag klaar bent met je aardse bezigheden en ze niet uitstelt tot de zondag. Je moet op zaterdag alles afhandelen wat samenhangt met je beroep. Op deze manier zul je minder aanleiding hebben om aan wereldse dingen te denken.

2. Rust naar het gebod (Luk. 23:56). Je moet rusten van alle werk behalve van die werken die te maken hebben met godsvrucht, barmhartigheid en noodzaak. Je moet niet doen wat je zelf wilt en ook niet je eigen vermaak zoeken. Het is niet genoeg om te rusten, je moet heilig rusten.

3. Sta vroeg op (Ps. 92:3). Bereid jezelf voor op de kerkdiensten door lezen en gebed (Pred. 4:17).

4. Bid twee keer zoveel als op andere dagen zoals de Joden een twee keer zo groot offer brachten op de sabbat (Num. 28:3). Bid voor jezelf en voor je predikant (Éf. 6:18-20).

5. Leg alle vuilheid af (Jak. 1:21, 1 Petr. 2:1). Heb berouw over iedere zonde en belijdt ze.

6. Gedraag je alsof je in de bijzondere aanwezigheid van God bent. Volg het goede voorbeeld van Cornelius (Hand. 10:33).

7. Luister vol eerbied en instemming naar de predikant. Denk terug aan wat je gehoord hebt en bewaar wat je geleerd hebt in je hart (Ps. 119:11). Je moet geloven (Hebr. 4:2) en gehoorzamen (Jak. 1:22) wat hij je in Gods Naam beveelt.

Dit is een bewerking door Gerben van der Wulp van: Wandelen met God, de dagelijkse praktijk van het geloof.


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

Welke goede redenen zijn er om op de eerste dag van de week rustdag te houden?

Welke aanwijzing vind jij het mooist om te doen en waarom?

Wat is het goede voorbeeld van Cornelius (Hand. 10:33)? Wat deed hij waardoor hij Gods goedkeuring ontving? Wat kun jij van hem leren?


Wie was Henry Scudder? ikant,

Henry Scudder (1585-1652) was een Engelse predikant, een bekend schrijver en lid van de synode van Westminster. Hij is bekend geworden door één boek: The Christian’s Daily Walk in Holy Securitie and Peace. Dit boek is in het Nederlands vertaald en kreeg toen de titel Wandelen met God.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 juni 2022

Daniel | 36 Pagina's

De dag van de Heere of de christelijke sabbat

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 juni 2022

Daniel | 36 Pagina's