Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus en Zijn oordelen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus en Zijn oordelen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het gebeurde in 2048 (na de schepping, zie kanttekening 45) dat Sodom en Gomorra zijn verwoest. Je leest er over in Genesis 19. Wat moet dit voor Lot vreselijk geweest zijn! Eén van de engelen moet hem zelfs dwingen om Sodom te verlaten. Maar wat een wonder, Lot kwam onverdiend niet om in het oordeel. Om Jezus’ wil.

Wat zegt het over de Heere Jezus?

Zie je Lot staan in je gedachten? Het oordeel komt vast en zeker. Al Lots bezittingen zullen opgaan in vlammen. De engelen zeggen echter tot hem: Behoud u om uw levens wil (vers 17). Als Lot zegt dat hij bang is het gebergte niet te halen, mag hij vluchten naar Zoar. Kanttekening 39 vertelt ons dat Zoar betekent ‘het is toch wat kleins of gerings’. Naar dat kleine stadje mag Lot vluchten om veilig te zijn. Het wijst ons op de Heere Jezus Christus. Veel mensen gingen aan Hem voorbij toen Hij op aarde was. Maar wie tot Hem de toevlucht nam, kwam niet om. In vers 2 lezen we: Toen deed de HEERE zwavel en vuur over Sodom en Gomorra regenen. Kanttekening 44 vertelt ons dat met de naam HEERE, de Zoon van God wordt bedoeld. Het is de Heere Jezus Die het oordeel uitvoert. In Johannes 5 vers 22 lezen we: Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft al het oordeel de Zoon gegeven.

Wat leert het jou?

Vanwege onze vele zonden moet God ook in jouw en mijn leven met Zijn oordelen komen. Dat hoor je elke zondag en zie je om je heen. Maar dit verhaal vertelt ons ook over een vluchtweg. Wie tot Christus vlucht, is veilig. Anderzijds leren we uit dit verhaal ook nog iets anders. De Heere Jezus straft. De Bijbel spreekt over de toorn van het Lam. Hij is toornig over allen die Hem ongehoorzaam waren en voor Hem niet hebben gebogen. Deze Rechter wordt je nu nog als Redder aangewezen!

Wat heb je eraan?

Wat heb je aan een groep mensen met een vangnet voor jullie huis? Dan haal je het niet in je hoofd om naar beneden te springen. Die mensen krijgen pas waarde als jullie huis in brand staat en je geen kant op kan. Zo is het ook met Christus. Heb je weleens gezien dat je levenshuis in brand staat? En dat je dit aan jezelf te danken hebt? Dat God je wel moet straffen vanwege jouw zonden? Wie dat leert door het werk van de Heilige Geest, mag op Gods tijd oog krijgen voor deze Redder in nood. Voor veel mensen was Hij gering en onbelangrijk. In Jesaja 53 staat: Hij had geen gedaante nog heerlijkheid; als wij Hem aanzagen, zo was er geen gestalte dat wij Hem begeerd hebben. Maar voor mensen in nood wil Hij een Redder zijn. Misschien dat je niet weet hoe je bij Hem moet komen. Vraag maar: “Trek mij, wij zullen u nalopen.” Wie tot Hem vlucht, is al door Hem getrokken. Zoek de zonden niet op, maar vlucht om je levens wil! Tot wie dan heen, tot Hem alleen!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 juni 2022

Daniel | 36 Pagina's

Christus en Zijn oordelen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 juni 2022

Daniel | 36 Pagina's