Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Techniek trajectklas

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Techniek trajectklas

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dirk (12):

“Ik maak een oldtimer-auto. Ik doe er even batterijen in, dan kunnen de lampen aan. Ik moet hem nog iets bijwerken en een merknaam erop, dan is hij af. Techniek staat voor mij als vak op plek 1, want je mag knutselen en maken wat je zelf leuk vindt.”

Everhard (13):

“Ik vind solderen het moeilijkst, omdat je heel precies moet werken. Techniek vind ik het leukste vak, want je bent lekker bezig. Ik heb al een pennenhouder gemaakt en een ladekast voor thuis om mijn timmerspullen in op te bergen. Eigenlijk zou ik wel acht uur techniek willen in de week. Thuis maak ik vogelhuisjes. Die verkoop ik. De ene helft van het geld houd ik zelf, de andere helft geef ik aan de zending.”

Gerbrand (13):

“Ik maak een sticker. Het logo van mijn eigen bedrijfje. Techniek zie je overal om je heen. Kijk maar naar hoe ik de sticker maak. Thuis fotografeer ik. Mijn camera, een Canon 70D is ook techniek. Ik maak fotokaarten die ik verkoop. Ik noem mijn handel ‘kaartengrafie’. Later wil ik iets met reclamefotografie doen of drukker worden.”

Anne-Marije (13):

“Ik maak een kraan voor mijn broertje van vijf. Op Google heb ik plaatjes van een kraan gezocht en daar heb ik een ontwerp van gemaakt. Ook verzin ik dingen erbij, samen met Diepeveen, mijn leraar. De kraan kan ook draaien, doordat er knikkers in zitten. Ik moet ‘m nog verven. Techniek en groen zijn echt mijn leukste vakken.”

Elbert Jan (14):

“Ik maak een sticker, het logo van een Lamborghini. Die heb ik op de computer uitgezocht en uitgesneden. Nu moet ik hem nog ‘pellen’, dat is al het overige zwart eraf halen. Ik denk niet dat ik later de techniek in ga. Ik wil douanier worden op Schiphol. Ja, daar heb je natuurlijk ook wel met techniek te maken.”

Corné (13):

“Ik maak een oldtimer. Het figuurzagen vind ik wel een beetje lastig. Dat ging in het begin van het jaar niet zo goed, nu wel een stuk beter. Techniek is wel een top-3-vak, omdat je lekker bezig bent en leuke dingen maakt. Alles bestaat uit techniek: je laptop, een auto. Alles wat mensen maken.”

Bertwin (12):

“Ik maak het logo van een Lamborghini. Gym is echt mijn leukste vak. Techniek is een leuk vak, omdat je niet stil op je stoel hoeft te zitten. En je maakt dingen. Allemaal techniek. Net als mijn werphengel. Dat is ook techniek.”


Leraar Diepeveen:

“Ik geef hier graag les. Een relatie willen opbouwen met de leerlingen is het vertrekpunt. Dan pas komt het vak techniek. Elk kind heeft gaven en talenten die je kunt ontwikkelen. De ontdekkingstocht wat ze kunnen en waar ze goed in zijn, is belangrijk. Veel leerlingen weten dat niet zo goed van zichzelf. Hier kunnen ze succeservaringen op doen. Ze mogen trots zijn op wat de Heere hun gegeven heeft. Bij techniek laat ik leerlingen nadenken: Je kunt mooie dingen maken zoals een kunstknie voor een klein meisje. Maar ook een pistool. Maak je dingen tot eer van God? Die vraag stel ik de leerlingen.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 juli 2022

Daniel | 36 Pagina's

Techniek trajectklas

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 juli 2022

Daniel | 36 Pagina's