Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus en de belofte

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus en de belofte

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

God heeft beloofd dat uit Adam de Heere Jezus zal geboren worden. Zo hebben de gelovigen na hem steeds uitgekeken naar de vervulling daarvan. Ze hebben daar ook over gesproken met hun kinderen. Vader Izak zal aan zijn jongens, Ezau en Jakob, ook verteld hebben van de beloften die God gegeven heeft aan Abraham. Ezau wéét dat hij de eerstgeborene is. Jakob weet dat hij dat níet is. Beide jongens zijn opgegroeid bij vader Izak en moeder Rebekka. Ezau is uitgegroeid tot een sterke man, geweldig in het jagen op dieren en het bebouwen van het veld. De Bijbel zegt dat Jakob een ‘oprecht man’ geworden is.

Wat zegt het over de Heere Jezus?

De beloften die God aan Abram, Izak en Jakob gaf, wordt ook wel de eerstgeboortezegen genoemd. Deze speciale zegen was heel belangrijk. Het gaf een oudste zoon een dubbel deel van de erfenis, de familienaam, maar ook een belangrijke rol in de grootste Belofte: uit hem zou de Zaligmaker geboren worden.

Allereerst dit: de Heere verbindt Zich aan Zijn eigen beloften. Eeuwenlang is die zegen, die belofte door de Heere, in stand gehouden. Toen eenmaal de oudste Zoon van Jozef en Maria geboren werd, hield de belofte op en werd de belofte vervuld. Als tweede dit: God werkt in de lijn van de geslachten. Het betekent dat de Heere door de familielijn heen werkt. De Heere zegt daarvan in de Bijbel: Het zaad zal Hem dienen (Ps. 22:31).

Wat leert het jou?

Weet je wat je nooit vergeten moet? Dat God dóet wat Hij zegt én belooft! Hij heeft gezegd dat als Adam zou eten van de boom, hij zou sterven. En… dat is gebeurd. Daarom sterven er om jou heen mensen. Hij heeft ook gezegd dat jij en ik nooit meer door onze daden het goed kunnen maken met God. En, is dat waar? Ja, dat is ook helemaal waar. Maar, weet je wat de Heere ook beloofd heeft? Dat Zijn Zoon komen zou. En, Hij ís gekomen. Hij beloofde dat Hij zou sterven en de zonden van al Zijn kinderen op Zich zou nemen. En, ook dat is gebeurd. Hij belooft dat íe-der-een die tot Hem komt, niet wordt weggestuurd. Dus, hier in Genesis, waar het gaat over de eerstgeboortezegen, laat de Heere Zien Wie Hij is en Hoe Hij is. Een Waarmaker van Zijn Woord.

Wat heb je eraan?

De Heere is betrouwbaar. Wij zijn niet zo betrouwbaar. Wij zeggen vandaag dit en morgen dat. Maar de Heere is onveranderlijk. Al wat Gij ooit beloofd hebt, zal bestaan (Ps. 93:3 ber.).

Weet je, als jij nu niet meer weet hoe het moet, dan mag je stil je knieën buigen en de Heere vertellen dat je het niet meer weet. “Heere, U belooft toch dat ieder die U zoekt, U vinden zal? Ik kan U niet vinden.” Een van de Engelse Puriteinen heeft eens gezegd dat de beloften van de Heere zijn als touwen waaraan een kind van God zich vasthoudt. Begrijp je dat? Leer van dit korte gedeelte uit de Bijbel gebruik te maken van dat wat God belooft. Gods beloften bieden hoop, verwachting en troost. Leer met de beloften van de Heere terug te gaan naar de Belover. “Heere, dit heeft U gezegd in Uw Woord, wilt U dat doen in mijn leven?”

Gedenk aan ‘t woord,

gesproken tot Uw knecht,

Waarop Gij mij

verwachting hebt gegeven;

Dit is mijn troost, in druk mij toegelegd,

Dit leert mijn ziel

U achteraan te kleven;

Al ‘t geen Uw mond

aan mij had toegezegd,

Gaf aan mijn hart

vertroosting, geest en leven

(Ps. 119:25 ber.).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juli 2022

Daniel | 36 Pagina's

Christus en de belofte

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juli 2022

Daniel | 36 Pagina's