Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus, de Ladder van Jakob

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus, de Ladder van Jakob

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hij is moe. Moe van zijn vlucht, van de twaalf lange uren lopen naar Bethel, maar ook moe van zijn pogingen om de zegen van de Heere te krijgen. Al tijdens de geboorte hield hij de enkel van zijn broer vast. Door bedrog stal hij de grote zegen van Ezau. En nu ligt hij, ver van huis, met zijn hoofd op een steen. Moe en uitgeput sluit hij zijn ogen. Nu Jakob ‘uitgeteld’ is, is het Gods tijd om hem op te zoeken. Jakob ziet in zijn droom een ladder. God Zélf staat bovenaan die ladder. Van Hem gaan engelen uit die naar beneden en naar boven klimmen. God openbaart Zich aan Jakob.

Wat zegt het over de Heere Jezus?

Ik wil je iets doorgeven wat ik zelf bij Matthew Henry las. Het was zo mooi, dat moet jij ook weten. Hij schrijft: “De ladder is Christus. Zijn voeten stonden op de aarde, en Zijn hoofd was in de hemel. Wij hebben geen andere weg om tot God te komen, dan door deze Ladder, waarvan de Heere Jezus Zelf zegt: Van nu aan zult gij den hemel zien geopend, en de engelen Gods opklimmende en nederdalende op de Zoon des mensen.” Weet je, de ladder laat jou zien dat er allereerst een toegang is tot God. In het paradijs hebben jij en ik die toegang gesloten. Weet je nog die engelen die met hun zwaarden voor de ingang stonden? Nu bewegen de engelen zich om de ladder heen. Matthew Henry zegt: “Om ons diensten te bewijzen.” Hij bedoelt daarmee dat de engelen in dienst zijn van Christus. Dus, er ís een toegang. En het tweede is: de toegang tot God is Chrístus. Hij is gekomen naar de aarde. Hij is nu in de hemel en bidt bij Zijn Vader voor Zijn kinderen. Hij laat Zijn handen zien, en vraagt: Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt (Joh. 17:24).

Wat leert het jou?

De ladder vertelt je dat je zalig kunt worden. De afstand tussen Jakob en God was te groot. Jakob kon daar niet bij komen. Maar Christus Zelf brengt Jakob bij God. Hij belooft zelfs ook nog dat wat Hij beloofd heeft aan Abraham en Izak, te zúllen geven. Hij belooft Zijn Zoon te zenden naar de aarde en door Zijn werk zullen mensen zalig worden. Lees het maar in vers 14 van Genesis 28.

Wat heb je eraan?

Jakob was zo moedeloos. Hij wist het allemaal niet meer. De Heere Zelf zoekt hem op. Leer hiervan dat de Heere Zijn kinderen altijd weet te vinden. Ook als zij zó moedeloos zijn, dat ze het allemaal niet meer begrijpen. Leer hiervan dat er een weg geopend is vanuit de hemel naar de aarde. Jij kunt zalig worden, hoor je dat? Christus is er! Misschien denk jij dat je te slecht bent en te zondig. Nou, dat is ook zo. Juist dáárom is het mogelijk voor je om zalig te worden. En als je van de Heere een nieuw hart gekregen hebt, weet dan dat de Heere je weet te vinden.

Kijk, zo wordt Jakob getroost. De weg hoeft hij niet alleen af te leggen, de Heere Zelf gaat met hem mee. Daarom kan hij de toekomst tegemoet. Ken jij dat leven van Jakob? En, heb jij die Ladder weleens gezien?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 augustus 2022

Daniel | 36 Pagina's

Christus, de Ladder van Jakob

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 augustus 2022

Daniel | 36 Pagina's