Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De dag van de zaligheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De dag van de zaligheid

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ziet, nu is het de welaangename tijd, ziet, nu is het de dag der zaligheid! (2 Kor. 6:2).

De dag van de zaligheid

Vraag jij je af of de dag van de zaligheid voor jou voorbij is? Ik zal een aantal zaken noemen die daarbij horen. Word je heen en weer geslingerd tussen hoop en vrees? Word je geraakt wanneer je het Woord van God hoort? Is je geweten ontwaakt? Ben je ervan overtuigd dat je verloren zult gaan en dat je God om genade moet smeken? Dat is een hoopvol teken dat de dag van de genade voor jou nog niet voorbij is. Want zij voor wie de dag voorbij is, voelen doorgaans niets meer in hun geweten omdat ze hun geweten als met een brandijzer toegeschroeid hebben (1 Tim. 4:2).

De dag van de zaligheid is nog niet voorbij voor jou

Christus zegt: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven (Joh. 5:25). Christus is met jou nog niet helemaal klaar. De dag van Gods geduld is voor jou nog niet voorbij. Als je naar je binnenkamer gaat, is er dan in jouw geest een pleiten, worstelen en een twisten om jou te overtuigen van de leegheid van de dingen van deze wereld? Bedenk dat dit gebeurt om jouw ziel te winnen voor een keuze voor Christus Jezus en de dingen van de hemel! Let daarop en wees niet opstandig, want de dag van Gods genade en geduld is voor jou nog niet voorbij, voordat Hij zegt: Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met den mens (Gen. 6:3).

De dag van de zaligheid is nog niet voorbij voor jou als je vlucht tot Christus

Wil jij gered worden? Wil jij echt zalig worden? Wil je verlost worden van de schuld en van de verdorvenheid? Wil je een dienaar van de Zaligmaker worden? Heb je genoeg van het dienen van de duivel, de zonde en de wereld? Vlucht jij voor je leven naar Hem, Die ons redt van de toekomende toorn? Dan hoef je niet bang te zijn. Dan ben je een van de vluchtelingen die in opdracht van God de Vader door de Heere Jezus welkom worden geheten. Dan word je niet teruggestuurd naar de duivel. Dan krijg je een plaats in Zijn huis. Dan mag je daar wonen tussen de andere gelovigen. Ook nu nog geldt: En die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen (Joh. 6:37). Geenszins betekent: ongeacht hoe erg je gezondigd hebt. Als je vastberaden en oprecht mag zijn in jouw verlangen om door Christus gered te worden, dan hoef je niet bang te zijn. Dan is het voor jou nog: de welaangename tijd, ziet, nu is het de dag der zaligheid.

Dit is een bewerking door Gerben van der Wulp van: Één ding is nodig, Bijbels dagboek, samengesteld uit werken van John Bunyan.


Wie was John Bunyan?

Wie kent het bekende boek De Christenreis niet? De schrijver van dat boek is John Bunyan. Hij leefde van 1628-1688 en was een Engelse, puriteinse prediker, ook wel een calvinistische baptist genoemd. Hij was van eenvoudige afkomst. Hij werd op latere leeftijd prediker in baptistengemeenten. Hij heeft lange tijd gevangen gezeten vanwege zijn Bijbelse prediking.


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

Herken jij de zaken die Bunyan noemt in de eerste alinea?

Wat is jouw antwoord op de vraag van Bunyan: “Wil jij gered worden?”

Wat is jouw antwoord op de vraag van Bunyan: “Heb je genoeg van het dienen van de duivel, de zonde en de wereld?”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 2022

Daniel | 36 Pagina's

De dag van de zaligheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 2022

Daniel | 36 Pagina's