Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus worstelt met Jakob

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus worstelt met Jakob

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jakob is op terugreis naar het beloofde land. We lezen erover in Genesis 32. Plotseling hoort hij dat Ezau hem tegemoetkomt. Hij neemt voorzorgsmaatregelen en helpt zijn vrouwen en dienstmaagden over de rivier, de Jabbok. Zelf blijft hij alleen achter. Uit het duister komt plotseling een man op hem af. Hij begint met hem te worstelen.

Wat zegt het over de Heere Jezus?

Als jongens met elkaar worstelen, vraagt dit concentratie, uithoudingsvermogen en inspanning. Thomas Scott wijst erop dat het niet anders kan of deze worsteling betekent dat Jakob vurig bidt. Wie is deze Man? Scott vertelt dat als Jakob bezig is in het gebed, hem Iemand verscheen ‘in de gedaante van den mens’. Dit is een verwijzing naar Filippenzen 2:8. Deze Man is de Zoon van God, de Heere Jezus Christus. Het initiatief voor deze worsteling ligt niet bij Jakob, maar bij Christus Zelf. Hij worstelt met hem. Hij zoekt hem op in zijn angst, maar ook in zijn zonden. God ontmoet hem. Hij zegt in vers 30: Ik heb God gezien van aangezicht tot aangezicht en mijn ziel is gered geweest.

Wat leert het jou?

We moeten bidden. Doe jij dat ook? Elke dag vragen om bekering en of de Heere je wil helpen in je werk, je relatie en noem maar op? “Ja”, zeg je, “maar ik kan me niet concentreren”. Dat begrijp ik. Gebed vraagt echt om inspanning en concentratie. Zorg daarom dat je rustig in je hoofd bent als je bidt, maar vraag vooral of Christus Zelf met jou wil worstelen. Kijk, als Hij komt, dan wordt er pas écht gebeden. Dan worstelt Hij met jou. Wat is die grote God toch oneindig goed dat Hij met zondige mensen wil worstelen omdat Hij hun behoud op het oog heeft. In vers 25 staat: En toen Hij zag, dat Hij hem niet overmocht. God kan tegen Jakob niet op. Staat dat er echt?

Wat heb je eraan?

Het leert ons dat God zo graag ziet dat jij en ik bij hem aanhouden. In vers 26 lezen we: Ik zal U niet laten gaan, tenzij dat Gij mij zegent. Heb jij zo wel eens gebeden? Het is de Heere Jezus Zelf Die met Jakob worstelt omdat zonden tussen Jakob en God in staan. God leert je dat je een zondaar bent. Ook Jakob spelt zijn naam. Daarmee zegt hij: “Ik ben zondaar!” Hij heeft niet verdiend om Kanaän binnen te gaan. Maar uit genade mag hij de zegen ontvangen. Zijn zonden worden allemaal vergeven! Deze zegen kreeg hij niet omdat hij zo gebeden en geworsteld had, maar uit genade. Ook wij moeten worstelen in het gebed. Niet één of twee keer, maar dit volhouden. Het grootste is als deze Man, de Zaligmaker, met ons gaat worstelen. Dan komt het goed. Bid daarom! Jakob kan Ezau tegemoet, want God is aan zijn zij. Ook aan die van jou?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 2022

Daniel | 36 Pagina's

Christus worstelt met Jakob

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 2022

Daniel | 36 Pagina's