Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geloof, hoop en liefde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geloof, hoop en liefde

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde (1 Kor. 13:13).

Je kent het wel: een kettinkje met daaraan een kruis, een anker en een hart. Misschien heb je er zelf wel een. Wat betekenen die drie symbolen eigenlijk? Dat zul je wel weten: ze staan voor geloof, hoop en liefde. Deze drie woorden komen uit de brief van Paulus aan de gemeente van de havenstad Korinthe. Paulus schrijft hun dat deze drie eigenschappen zo belangrijk zijn om te bezitten. Bezit jij ze? Gaan ze met je mee op je levensreis als onafscheidelijke reisgenoten? Waarom zijn ze zo belangrijk? Laten we ze alle drie eens langslopen om te zien wat ze nu precies zijn en waarom ze onmisbaar zijn.

Geloof

De eerste is geloof. Dat is: iets kennen van de Waarheid. Welke waarheid? Wel, dat God de Schepper is van hemel en van aarde, dat Hij een Fontein is van het goede en dat Hij rechtvaardig is. Maar ook, dat jij goed gemaakt bent, maar tegen die goede God gezondigd hebt. Dat je daarom eeuwige straf verdient. Erken je dat? En geeft dat verdriet? Want dat hoort ook bij het geloof. Dan ga je de zonde haten en de Heere zoeken om het goed te maken. Lukt dat? Nee, bij jezelf zoeken is ongeloof. Maar geloof is als je erkent dat je het leven buiten jezelf bij de Heere Jezus moet zoeken. En dat je dan op Zijn Woord vertrouwt dat Hij niet alleen anderen, maar ook jouw Zaligmaker is. Dat ware geloof is onmisbaar, want wie niet gelooft in de Zoon van God, die is al veroordeeld. Erg, hè?

Hoop

Is er dan naast het geloof nog meer nodig? Jazeker, want hoe zou je het volhouden om te geloven als je geen hoop hebt? De hoop geeft je verwachting op een heerlijke toekomst. Als je iets heel moois beloofd wordt, dan doe je toch je uiterste best? Zo bemoedigt de hoop als het ware het geloof. Want wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden. Mag ik je eens vragen, geeft het vooruitzicht om nooit meer te zondigen en bij de Heere te zijn je moed en krachten?

Liefde

Of heb je daar niet zo’n zin in? Kijk, dat brengt ons bij de derde reisgenoot: de liefde. Je voelt wel: als je de liefde niet hebt, dan heb je geen ware hoop. En geen geloof. Lees 1 Kortinthe 13 maar. Zelfs al laat ik me verbranden om de waarheid, maar mis ik de liefde, dan ga ik voor eeuwig verloren. Daarom noemt Paulus de liefde de meeste. Heb jij al liefde tot de Heere? En tot Zijn dienst, Zijn dag, Zijn kinderen? Van nature hebben we de wereld lief, de schatten van deze aarde. Maar wie een vriend van de wereld is, is een vijand van God. Weet je wat je nodig hebt? Dat de Heere Zijn liefde in je vijandige hart uitstort. Dat doet Hij als Hij je bekeert. De eerste keer. En telkens hebben Gods kinderen die liefde weer nodig. Dan leeft de hoop op en gaat het geloof werken. Ken je iets van die liefde?

Weet je waarom Paulus de liefde ook de meeste noemt? Straks bij het sterven van Gods kinderen gaat geloof over in zien. En ontvangen ze waarop ze gehoopt hebben. Maar de liefde blijft. Eeuwig.

Zeg, draag jij dat kettinkje aan je hart?


Waar kun je om bidden?

Wat leert dit over de Heere?

Wat is de boodschap voor jou?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 september 2022

Daniel | 36 Pagina's

Geloof, hoop en liefde

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 september 2022

Daniel | 36 Pagina's