Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geloof: sterren tellen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geloof: sterren tellen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Genesis 15 spreekt de Heere tot Abraham. Abraham heeft dan nog geen zoon en vraagt de Heere: Heere, HEERE! Wat zult Gij mij geven, daar ik zonder kinderen heenga? Dan leidt de Heere Abraham naar buiten en zegt dat Abraham naar de hemel moet kijken en de sterren moet tellen. Zie nu op naar den hemel, en tel de sterren, indien gij ze tellen kunt; en Hij zeide tot hem: Zo zal uw zaad zijn! En Abraham geloofde wat de HEERE sprak. In Genesis 22 herhaalt de Heere die belofte, nadat de Heere Abraham heeft beproefd of Abrahams liefde voor God groter was dan de liefde voor zijn enige zoon Izak.

Sterrenkundigen zitten er naast

Op het eerste gezicht zul je denken: wat is er vreemd aan deze beloften? Ontelbaar veel sterren. Abraham heeft een heel groot nageslacht gekregen. En toch is het bijzonder. Want als je met je eigen ogen naar de sterren kijkt, zijn dat er heel weinig vergeleken met het nageslacht van Abraham in zo’n 4.000 jaar. De grondvester van de Griekse astronomie, Hipparchus die 190 tot 120 jaar voor Christus leefde, telde 1.080 sterren aan de hemel. Vele eeuwen later, telde de Duitse sterrenkundige Johannes Kepler (1571 – 1630) er 1.005. Als je het nageslacht van Abraham, als stamvader van vele volken, zou tellen in die veertig eeuwen, zijn dat veel meer mensen dan de sterren die toen bekend waren. Dan zou de Heere er met eerbied gesproken naast hebben gezeten. Maar de Heere weet wat er achter de grenzen schuilt van wat wij weten. Lees Psalm 147 vers 2 maar eens:

“Hij telt het grootst getal der starren, Die ’t scherpst gezicht op aard’ verwarren. Hij roept dat talloos heir te zamen, En noemt die alle bij haar namen.”

Een 1 met 22 nullen

Met de telescopen van nu kunnen we oneindig veel sterren tellen, net zoals de oneindige hoeveelheid zandkorrels aan de oever van de zee. Op Astronomie.nl kun je zelfs lezen dat wetenschappers hebben berekend dat er meer sterren zijn in het heelal dan zandkorrels op de aarde.

Je leest er dat het Melkwegstelsel naar schatting zo’n vijfhonderd miljard sterren telt. En dat in het waarneembare heelal ongeveer zo’n honderd miljard sterrenstelsels voorkomen. Niet elk sterrenstelsel telt vijfhonderd miljard sterren, maar de berekening maakt honderd miljard keer honderd miljard sterren, een één met tweeëntwintig nullen.

De hemel gemeten

Abraham ontving een belofte en bemoediging. En een verzekering dat de Heere Zijn kinderen nooit in de steek zal laten. Lees Jeremia 31 vers 37 maar eens. Wat er ook gebeurt, staat er, de Heere zal Zijn volk nooit verwerpen, net zo min de hemel ooit gemeten en de diepte van de aarde gepeild kan worden. Dan is zo waar wat in Psalm 147 vers 3 staat:

“Zeer groot is onze HEER, vol krachten; Onpeilbaar diep zijn Gods gedachten, Daar Zijn verstand, nooit af te meten, Ver overtreft al wat wij weten.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 september 2022

Daniel | 36 Pagina's

Geloof: sterren tellen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 september 2022

Daniel | 36 Pagina's