Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus en Jozef (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus en Jozef (2)

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Iedereen merkte het. In Genesis 39 vers 2 staat: De HEERE was met Jozef. Zelfs de duivel zag het en ging er op af. Lig bij mij (vers 7), zei de vrouw van Jozefs werkgever verleidelijk. Wat was het antwoord van deze jonge man helder en eerlijk! Hoe zou ik zo’n groot kwaad doen en zondigen tegen God! Hij belandt in de gevangenis. Onschuldig!

Wat zegt het over de Heere Jezus?

Opnieuw zeggen we het: wat lijkt Jozef op de Heere Jezus. In Johannes 8 vers 46 zegt Jezus: Wie overtuigt Mij van zonde? Hij heeft de zonde nooit gekend. Hij wist bij wijze van spreken niet wat zonden waren. Hij kon de zonde ook niet doen en ervaren. Toch is Hij vals beschuldigd net als Jozef. Hij werd ook gevangen genomen. In Johannes 18 vers 8 staat: Indien gij dan Mij zoekt, zo laat dezen heengaan.

Wat leert het jou?

Jozef is een type van de Heere Jezus. De Heere Jezus heeft Zich vernederd door Zijn geboorte. Steeds vernederde Hij Zich. Het eindigde, voor het oog althans, aan het kruis. Jezus wist het en wilde het en liet Zich vrijwillig binden. Hij had dit in de eeuwigheid afgesproken met Zijn Vader. Hij deed het uit liefde tot Zijn Vader. Maar ook uit liefde tot mensen die kreunen en zuchten omdat ze zich gebonden voelen aan de wereld, de zonde en hun boze hart. Ze ervaren dat gevangenisstraf verdiend is. Herken jij dat? Door de Heere Jezus kan ook jij verlossing en vrijheid ontvangen. Het betekent ook dit: Als je de Heere Jezus mag belijden en eerlijk na spreekt wat er in de Bijbel staat, kan dat op den duur een gevangenisstraf opleveren. Dan denk ik alleen al aan het felle debat in de coronatijd over onze kerkgang.

Wat heb je eraan?

Ken jij jezelf als een geestelijk gevangene? Dan krijgt deze Meerdere Jozef, de Heere Jezus Christus, waarde voor je. Dan krijg je Hem echt nodig. Wat staat er ook alweer in het formulier van het Heilig Avondmaal? “Waar Hij gebonden werd, opdat Hij ons zou ontbinden.” Je raakt je vrijheid niet kwijt als je een kind van God mag worden. Dan word je pas echt vrij! Dan word je losgemaakt van alle touwen van de zonde en mag je de Heere, de grote Koning, uit liefde dienen. Dat is mogelijk gemaakt door het werk van de Heere Jezus. Hij werd als het ware in de gevangenis gebracht, opdat er vrijheid voor zondaren zou zijn. Mocht je dan op aarde in de gevangenis terechtkomen of je op een andere manier gevangen voelen, dan geldt ook jou: Doch de HEERE was met Jozef (vers 21). Dan is de Heere bij je. Dan gaat het goed. Vlucht voor de zonde! Bid of je de zonde echt als zonde mag voelen in je hart! Zonden die tegen een goede God gedaan worden. En weet: bij Hem is vergeving als we onze zonden eerlijk belijden. Als je zo leeft, leef je dicht bij God en mag je Zijn nabijheid ervaren. Dán ben je pas écht gelukkig!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 oktober 2022

Daniel | 36 Pagina's

Christus en Jozef (2)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 oktober 2022

Daniel | 36 Pagina's