Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voorbeelden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voorbeelden

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

#1 Tekst

Lees Hebreeën 13: 7 en 8

Welke twee adviezen geeft Paulus aan de Hebreeën? Schrijf ze in eigen woorden op.

Schrijf de belofte uit vers 8 eronder. Wat heeft deze belofte met deze adviezen te maken?

Advies 1:

.............................................................................................. .............................................................................................. .............................................................................................. Advies 2:

.............................................................................................. .............................................................................................. .............................................................................................. Belofte:

#2 Beeld

Er staan veel voorbeelden in de Bijbel. Zoveel personen bij wie de Heere in het leven gewerkt heeft. Allemaal voorbeelden voor ons om naar te leven, om een voorbeeld aan te nemen.

Welke Bijbelse man is voor jou een voorbeeld?

Zoek die persoon op in je Bijbel en lees over zijn leven.

Maak een persoonsschets over wie hij is, wat hij deed en waarom hij voor jou een voorbeeld is.

Verwerk dit in de tekening bij één van de mannen die past bij jouw Bijbelse persoon. Heb je er een ander beeld bij, teken dan zelf een Bijbelse man en verwerk jouw persoonsschets.

#3 Persoonlijk

Soms zijn er woorden, die jaren geleden geschreven zijn door christenen, die vandaag nog steeds waarde hebben. Woorden die raken, troosten of verrassen.

Het is geen groot geloof, geen diepe bevinding, geen uitgebreide kennis die vereist wordt. Het meest benevelde oog dat ooit op Christus heeft gezien, de zwakste hand die Christus ooit heeft aangegrepen, de wankelendste voet die ooit naar Christus is getreden, heeft de onmiddellijke verlossing in zich, heeft het eeuwige leven. Octavius Winslow

Zijn woorden raken mij, omdat hij vaak benadrukt dat het in het geloof niet gaat om bijzondere ervaringen of grote gebeurtenissen, maar om Christus, Die alles heeft volbracht!

Mijn Heere, Die de Gever is van geloof, Die verhoogd is om te geven bekering en vergeving van zonden, kan ook ú (jou) dat geloof geven waar u (jij) zo naar uitziet. C.H. Spurgeon

Wij lezen graag uit een dagboek van Spurgeon. Korte stukjes, met veel, vaak praktische, inhoud. Spurgeon weet de kern van het geloof te raken en te beschrijven. Dit citaat sprak mij het meest aan. Steeds als je denkt dat je zelf aan je geloof kan werken, dan loopt dat op niks uit. Het is een gave van de grote Gever. Je hoeft alleen te ontvangen.

Dan is er geen eer in de bidder, ook niet in de aanhoudende bidder. Al zoudt ge al uw jaren dag en nacht roepen, zonder Christus zou God voor eeuwig moeten zwijgen. Het is alleen door de trekkende liefde in Christus dat een zondaar niet van Gods troon weg kan blijven. Daarom zeggen ze als zij erachter staan: ‘Heere, ik heb U niet vastgehouden, maar Gij hebt mij vastgehouden.’ ds. F. Bakker

Deze dominee stierf in 1965 op 45-jarige leeftijd. Hij schreef een boekje Gebedsgestalten. Bovenstaand citaat komt uit het hoofdstuk waarin het gaat over aanhoudend bidden. Het gaf veel troost en herkenning om dit te lezen. Dat is bemoedigend. Kom je dit boekje ergens tegen? Neem en lees!

#4 Opdracht

Voorgangers. Het kunnen mensen zijn die lang geleden leefden. Maar ook die JV-leidinggevende waarvan je voelt dat hij dicht bij de Heere leeft, je moeder die voor je bidt, de dominee die de Bijbelse boodschap zo dichtbij kan brengen.

Welke vragen zou je hen willen stellen?

Schrijf ze op, zoek hen op en vraag het hen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 oktober 2022

Daniel | 36 Pagina's

Voorbeelden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 oktober 2022

Daniel | 36 Pagina's