Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bestudeer het Woord van God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bestudeer het Woord van God

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

En het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord (Ef. 6:17).

Aanmoediging om het Woord van God te bestuderen

Laat je aanzetten tot de studie van het Woord, zodat je daardoor kennis van de Bijbel krijgt. Hiervoor kregen de Bereeërs een ereteken. De Heilige Geest beschrijft hen als edeler dan anderen, omdat zij de Schriften onderzochten (Hand. 17:11). Het kan toch niet zo zijn dat God maar één Boek overlaat aan de zorg van Zijn kerk zonder ervoor te zorgen dat het gelezen zal worden?

De Bijbel is een goudmijn die het waard is om in te graven

Er ligt zo’n rijke schat in deze goudmijn die we kennen als de Bijbel. Hoe armzalig is onze kennis ervan omdat we zo weinig moeite doen door erin te graven! Goud en zilver krijg je alleen door hard te werken. Het zal toch niet zo zijn dat in het oordeel tegen jou gezegd zal worden dat je wel hard gewerkt hebt voor dingen die nu in roest en stof zijn veranderd, maar voorbijgelopen bent aan het veld van het Woord, waarin een onvergankelijke schat lag. Zou je die onvergankelijke schat liever verliezen dan je aardse schatten, luiaard! Vermeerder je kennis door in het Woord te graven.

Schriftkennis is onmisbaar nodig

Omdat het je bevolen is. Onderzoekt de Schriften, want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben, en die zijn het die van Mij getuigen (Joh. 5:39). Christus veroordeelt de onwetendheid van mensen waar middelen voor kennis worden geboden: En dit is het oordeel, dat het Licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos (Joh. 3:19).

Je zult naar het Woord geoordeeld worden. Met vlammend vuur wraak doende over degenen die God niet kennen, en over degenen die het Evangelie van onzen Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn (2 Thess. 1:8). Heidenen kennen het Woord niet, omdat ze geen zin hebben om ernaar te wandelen.

De Bijbel als testament

De Bijbel is aan ons toevertrouwd zoals een stervende vader doet met een testament aan zijn zoon. God maakt ons tot executeur-testamentair (een persoon die in het testament aangewezen is als degene die de nalatenschap van de erflater (overledene) moet uitvoeren, GW). Niet om het terzijde te schuiven als oud papier, maar om het zorgvuldig en nieuwsgierig te lezen. Daarbij ook om ervoor te zorgen dat niets wat daarin staat onuitgevoerd zou kunnen worden gelaten. Geliefden, alzo ik alle naarstigheid doe om u te schrijven van de gemene zaligheid, zo heb ik noodzaak gehad aan u te schrijven, en u te vermanen, dat gij strijdt voor het geloof, dat eenmaal den heiligen overgeleverd is (Jud.:3)


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

Uit onderzoek blijkt dat veel christenen weinig Bijbellezen. Lees jij dagelijks uit je Bijbel? Waarom wel of niet?

Gurnall wil je aanmoedigen om je Bijbel te bestuderen. Wat is het verschil tussen lezen en bestuderen?

Neem jij je taak als executeur-testamentair serieus?

Dit is een vertaling en bewerking door Gerben van der Wulp van De christen in volle wapenrusting door W. Gurnall.

Wie was William Gurnall? William Gurnall (1616-1679) werd geboren in Lynn, Norfolk, ongeveer 100 kilometer ten noorden van Londen. Hij was een briljante leerling en werd na zijn studies predikant van Lavenham, Suffolk. Gurnall kreeg samen met zijn vrouw Sarah Mott ten minste veertien kinderen, waarvan er acht Gurnall overleefd hebben. The Christian in complete armour (De christen in volle wapenrusting) is Gurnalls meest bekende boek. Hieruit komt deze meditatie.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 november 2022

Daniel | 36 Pagina's

Bestudeer het Woord van God

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 november 2022

Daniel | 36 Pagina's