Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus en de openbaring van Jozef

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus en de openbaring van Jozef

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Misschien heb je het weleens meegemaakt dat een standbeeld of schilderij onthuld werd? Eerst zag je alleen de vorm. Toen het doek er af ging, zag je werkelijk hoe het eruit zag. Dat noemen we openbaring. In Genesis 45 lezen we dat Jozef zich bekendmaakt (openbaart) aan zijn broers. Zo doet Christus nog.

Wat zegt het over de Heere Jezus?

Ze vallen op hun gezicht, de broers. Zie je ze liggen? Toen ze teruggingen naar hun vader ontdekten ze geld in de zak van Benjamin. Nu worden ze teruggehaald door de onderkoning. In Genesis 44 vers 16 lezen we: Wat zullen wij tot mijn heer zeggen, wat zullen wij spreken en wat zullen wij ons rechtvaardigen? God heeft de ongerechtigheid uwer knechten gevonden; zie wij zijn mijns heeren slaven. Kanttekening 20 zegt dat de broers niet deze daad (van Benjamin) bedoelen, maar van enige andere waardoor nu hun geweten gaat spreken. Ze worden herinnerd aan het verkopen van Jozef naar Egypte. Door Gods Geest weten ze zich schuldig. Dat doet zo diep buigen. En als ze dan zo voor hem liggen, lezen we in Genesis 45 vers 1 dat Jozef zich niet meer kan inhouden. Huilend roept hij uit: “Ik ben Jozef.” Jozef is hier op een bijzondere manier type van Christus.

Wat leert het jou?

Deze geschiedenis leert je dat het écht nodig is dat Christus geen Onbekende in je leven blijft. Hij wil Zich bekendmaken op het moment dat je plat op de grond voor Hem terecht bent gekomen als een arme verloren zondaar. Zoals de broers niets meer hebben in te brengen, zo ervaar jij dat ook als Gods Geest je daar brengt. Dan zing je met Psalm 51 vers 2 ‘Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig’. Herken je dat? Voor zulke mensen opent Christus Zijn hart. Zoals Jozef alleen wilde zijn met zijn broers, zo lijkt het wel of je dan alleen met Christus overblijft als Hij Zich openbaart. Meestal gebeurt dit in de kerk onder Zijn Woord of thuis als je bidt. Gebruik daarom de genademiddelen!

Wat heb je eraan?

Wat de broers feitelijk doen is ‘toegeven’. Vind je dat ook zo moeilijk?

Het is zelfs onmogelijk, omdat je trots en hoogmoedig bent. Maar weet je: daar kan en moet Gods Geest je brengen. Op die manier maakt Hij plaats voor Christus.

Hoeveel zondekennis is nodig? Zoveel dat Christus écht onmisbaar is. Zie je dan alles van Hem? Je leest het in Genesis 45. Het dringt nog niet direct door bij de broers. Zo kan het ook zijn bij de openbaring van Christus in je leven. Bij de een is dit duidelijker dan bij de ander. Eén ding is hetzelfde: Hij krijgt waarde en betekenis in je leven. Zonder Hem kan en wil je niet meer leven. Heb jij lust (zin) om de Heere te vrezen? Val voor Zijn voeten. Belijd je misdaden. Ds. C. de Jongste zei weleens: “Al heb je alles van de wereld gezien, maar Jezus niet, dan heb je nog nooit iets gezien.” Wie Hem heeft, heeft alles!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 november 2022

Daniel | 36 Pagina's

Christus en de openbaring van Jozef

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 november 2022

Daniel | 36 Pagina's