Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het hart van Christus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het hart van Christus

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Is het je weleens opgevallen dat de Heere Jezus, in alle evangeliën, maar één keer iets vertelt over Zijn hart? We kunnen van alles over de Heere Jezus lezen. Onder welke omstandigheden Hij geboren werd. Hoe Hij opgroeide in Nazareth. Wat Hij deed tijdens Zijn rondwandeling op aarde. Eén keer zegt Hij iets over Zijn hart: Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen (Matth. 11:29).

De titel van het boek Zachtmoedig en nederig van hart komt van deze tekst. Voor wie het boek geschreven is? Dat wordt op de eerste bladzijde direct duidelijk: “Voor christenen die geloven dat Gods geduld met hen bijna opraakt. Die weten dat God hen liefheeft, maar vrezen dat ze Hem zwaar teleurgesteld hebben.” Juist hen wil de schrijver laten zien wat Christus over Zichzelf zegt.

We zijn zo geneigd om vanuit onze menselijke gedachten en verwachtingen naar God te kijken en deze op Hem te projecteren. Maar Zijn gedachten zijn niet ulieder gedachten (Jes. 55:8). Om te weten te komen Wie Christus écht is voor Zijn kinderen, moeten we de Bijbel lezen. Onbevangen, zonder de bril van onze menselijke gedachten. Dan wordt duidelijk dat God oneindig volmaakt en oneindig zachtmoedig is.

Is het niet eenzijdig om alleen over Gods liefde te spreken? Deze vraag werpt de schrijver zelf op. Uiterst zorgvuldig legt hij uit dat Gods liefde gelijk op gaat met Zijn rechtvaardige toorn. Even zorgvuldig stelt hij, op grond van allerlei Bijbelgedeelten, dat God “geen behagen schept in de verdelging of rampspoed van personen of volken. Hij heeft liever dat ze zich bekeren en in vrede voortleven”.

De schrijver blijft dicht bij de Bijbel. Elk hoofdstuk is gebaseerd op een of meerdere Bijbelteksten over de liefde van Christus voor Zijn kinderen. Hierbij citeert hij regelmatig puriteinen zoals Thomas Goodwin, John Owen, John Flavel en John Bunyan, mannen die erom bekend staan Bijbelgedeelten ‘uit te wringen’. Zij lieten hun lezers veel van Christus’ hart zien. De auteur van dit boek is Amerikaans. Dat is soms te merken aan de schrijfstijl, maar dat doet niets af aan de inhoud. Achter in het boek is in de eindnoten weergegeven uit welke boeken geciteerd is. Voor de lezer die hierover nog meer wil lezen.

Het lezen van dit boek maakt de lezer stil. Het laat zien dat we vaak zo klein en menselijk van God denken. Zolang we op de aarde zijn, zullen we nooit een volmaakt beeld van Christus’ hart kunnen hebben. Dit boek laat er iets van zien en verwijst je naar de Bijbel die er veel meer van laat zien. Als een kleine blik al zo groot is, hoe zal het zijn als we in de eeuwigheid Christus’ hart mogen doorgronden?


Tip: Dit boek biedt veel stof om over na te denken. Het biedt aanknopingspunten voor een goed gesprek over Wie Christus is. Lees met je vriendengroep, gezin of de groep op JV af en toe een hoofdstuk en ga hierover in gesprek. Stel vragen. Wat valt je op? Wat maakte indruk? Wat heb je ervan geleerd over Christus? Deze vragen kunnen je helpen om samen door dit boek te gaan. Het Bijbelgedeelte waaruit de hoofdstuktekst genomen is, kan gelezen worden als uitgangspunt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 november 2022

Daniel | 36 Pagina's

Het hart van Christus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 november 2022

Daniel | 36 Pagina's