Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Studeren in een seculiere omgeving

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studeren in een seculiere omgeving

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Frederiek is 21 jaar en woont in Hoevelaken. Nadat zij haar vwo-diploma heeft gehaald, studeerde zij één jaar fysiotherapie aan de Hogeschool Utrecht. Daarna werd zij ingeloot aan de Universiteit van Amsterdam. Op dit moment is Frederiek derdejaars student Geneeskunde.

Frederiek, hoe was het voor jou om na het veilige Van Lodenstein College de overstap te maken naar seculier onderwijs?

“Het was aan de ene kant spannend, maar ik had er ook veel zin in. Altijd binnen een veilige omgeving naar school geweest; ik was er wel aan toe om wat verder te kijken. In contact komen met andersdenkenden en eigen keuzes maken.

Op het middelbaar onderwijs werden we door gesprekken met onze mentor voorbereid en hadden we een dag seculiere scholieren op school. De tussenstap die ik gemaakt hebt op de Hogeschool Utrecht maakte dat de stap minder groot was toen ik in Amsterdam ging studeren. In Utrecht had ik een vaste klas. Ik heb daar nog een vriendin aan overgehouden die onchristelijk is, maar met wie ik daar wel goed over praten kan. Op de HU had ik dus echt een klas, nu een kleine werkgroep, maar weinig gericht op samenwerking in die groep. Het is dan lastiger om iets met elkaar op te bouwen.”

Hoe kun je anderen laten zien/merken dat je christelijk bent?

“Dat is wel een beetje lastig; aan je uiterlijk lezen ze het niet af. Het maakt niemand wat uit wat voor kleding je draagt, want alles kan tegenwoordig. Je moet het door je houding en je manier van leven laten zien. Ik probeer dat door te bidden voor mijn eten, door met mijn medegenoten mee te leven en open te staan voor hen.”

Heeft het wetenschappelijk studeren jouw geloof veranderd?

“Ja, je komt uit je bubble en je moet zelf bewust over zaken gaan nadenken. Juist bij ethische vraagstukken is dat moeilijk. Geneeskunde heeft alles te maken met lijden, heftige ziektes waar weer allerlei varianten uit ontstaan, abortus en levensbeëindiging. Daar worden soms dingen gezegd waar ik dan ’s avonds thuis weleens last van heb. “Had ik maar dit of dat gezegd op dat moment.” Ik merk wel, nu ik wat verder in mijn studie ben, dat het soms beter gaat om wat te zeggen en dat het voor mij minder belangrijk wordt wat een ander daar dan van vindt. Mijn waarden en normen veranderen niet. De basis van je geloof blijft hetzelfde. Na een dag met veel moeilijke vraagstukken voelt het voor mij als thuiskomen om ’s avonds mijn Bijbel te lezen, dezelfde eeuwenoude woorden. De Bijbel verandert nooit en daarmee en vooral ook: God verandert nooit.”

Had je steun vanuit je thuisfront of een plek binnen je thuisgemeente waar aandacht en tijd voor jouw vragen was?

“Er is in onze gemeente een fijne jeugdouderling. Voor mijn gevoel is een jeugdouderling meer op de JV-leden gericht. Hoewel ik ervaar dat er ruimte is om vragen te stellen, ben ik niet altijd tevreden met het antwoord. Er wordt dan, goedbedoeld, een passende tekst of Bijbelgedeelte aangedragen. Maar een vraag praktisch beantwoorden is lastig. Als een student vraagt waarom God zoveel lijden toestaat, kan ik niet zomaar met Genesis 3 aankomen bij iemand die de Bijbel niet kent. Het zou goed zijn om een praktisch antwoord te geven op de vraag waarom God al het lijden in deze wereld toestaat.

Ik ben geen lid van een studentenvereniging. Ik vind dat ik daar dan ook echt voor moet gaan en er actief bij betrokken moet zijn. Maar omdat ik nog thuis woon, is dat gewoon niet haalbaar. Bovendien kan ik goed met mijn familie en vrienden over mijn studie en bijkomende zaken praten.”

Kun je een voorbeeld geven van een moeilijk en een mooi moment tijdens je studie?

“Ik kreeg les van een gedreven en fijne docent. Hij was goed in uitleggen, had veel kennis en goede antwoorden. Ik zat echt graag in zijn les. Het gebeurde tijdens een lunchpauze dat hij bij ons zat en daar een akelige opmerking maakte over christenen. Ik sloeg daardoor dicht en voelde me opeens eenzaam en in de steek gelaten. Een mooi moment was er tijdens een voorstelronde met mijn mentor. Ieder kreeg de vraag wat je het weekend gedaan had. Ik vertelde dat ik met mijn familie naar de kerk was geweest. De mentor keek verrast op en stelde prettige vragen.”

Heb je, tot slot, een tip voor jongeren die gaan studeren?

“Blijf altijd jezelf, want mensen waarderen je niet minder om de identiteit waar je voor staat.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 november 2022

Daniel | 36 Pagina's

Studeren in een seculiere omgeving

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 november 2022

Daniel | 36 Pagina's