Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

“Ga niet om de waaromvraag heen”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

“Ga niet om de waaromvraag heen”

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op een regenachtige dinsdagochtend worden we hartelijk ontvangen in de Scherpenzeelse pastorie. Ds. J. Beens zet voor ons een kop koffie en al snel zijn we in gesprek over de waaromvragen van het leven. Het blijkt al snel dat zorgen dit huis ook niet voorbijgaan.

Iedereen krijgt op z’n tijd te maken met vragen en raadsels, ook jonge mensen, aldus ds. Beens. Hij realiseert zich dat jongeren het niet gemakkelijk hebben in deze tijd en hij begrijpt hun vragen. “Maar, waaromvragen zijn van alle tijden. In de Bijbel komt deze vraag ook meer dan driehonderd keer voor op verschillende manieren.”

Waar komt de waaromvraag vandaan?

“De Heere Zelf stelt de eerste waaromvraag in Genesis 4 vers 6. Kaïn is boos op God, want zijn offer wordt niet aangenomen en dat van zijn broer Abel wel. De Heere stelt Kaïn daarom een vraag. Waarom zijt gij ontstoken en waarom is uw aangezicht vervallen? Is er niet, indien gij weldoet, verhoging? En zo gij niet weldoet, de zonde ligt aan de deur.

De Heere lokt Kaïn uit en vraagt eigenlijk: ‘Waarom ben je boos?’ De Heere houdt hem een spiegel voor. We zien hier de zonde van de hoogmoed en het ten diepste boos zijn op God.”

In de psalmen stellen Gods kinderen de waaromvraag ook. Waarom doen ze dat?

Ds. Beens knikt instemmend. “Inderdaad lees je onder andere in Psalm 10 en Psalm 42 over de waaromvraag. Het gaat hier om de nood van een kind van God die de gemeenschap met de Heere kwijt is en omringd wordt door vijanden. Soms zit de grootste vijand in je. Als je zoiets ervaart, wordt het bang in je hart. En aan wie ben ik dan overgeleverd? Uiteindelijk lees je dat deze situatie verlangen geeft naar de Heere en dat de psalmdichter bij Hem terechtkomt. Hij komt weer bij die God, op Wie hij hoopt.”

Mag dat wel, God zo’n vraag stellen?

Wij zijn zondige mensen en wij kunnen Gods wil niet doorgronden. Maar daarom hoeven we deze vragen niet weg te duwen. We moeten met deze vragen juist bij de Heere terechtkomen. Over de blindgeborene vroeg men zich ook af waarom hij blind was en wie er misschien had gezondigd: hij of zijn ouders. Weet je wat de Heere Jezus dan zegt? Dit is geschied opdat de werken Gods in hem geopenbaard worden. En dat is wat wij kwijtgeraakt zijn. We zijn niet van onszelf, we behoren God toe. Gods eer moet in ons leven openbaar komen.

In moeilijke omstandigheden kun je niet om de waaromvraag heen. Maar blijf je erin hangen, dan zul je niet bij God terechtkomen. Job wist van diep menselijk lijden. Wie kan zich met Job vergelijken? Hij raakte alles kwijt en zijn vrienden stelden hem waaromvragen waar Job niks mee kon. Lees Job 23 maar. Daar lees je over Jobs beleving. De Heere verbergt Zijn aangezicht voor Job en dat is zijn diepste lijden. Hij zegt: Zie, ga ik voorwaarts, zo is Hij er niet, of achterwaarts, zo verneem ik Hem niet. En toch werd er van Job gezegd: hij schreef Gode niets ongerijmds toe.

Maar daarna horen we hem iets anders zeggen: Doch Hij kent den weg die bij mij is; Hij beproeve mij; als goud zal ik uitkomen.

Vuisten ballen, dat is hoe wij zijn, maar Job weet dat hij niets heeft verdiend en beseft wat de Heere daar tegenover nog geeft. Dit is nu genade!”

Als een seculiere klasgenoot vraagt waarom God al het lijden op aarde toelaat, wat kunnen jongeren dan antwoorden?

“God heeft deze aarde goed geschapen en Zijn pronkstuk was de mens. Het was Zijn bedoeling om mensen tot Zijn eer te laten leven, maar wij zijn zelf in de zonde gevallen. Al het lijden op de aarde is er vanwege onze zonde. We kunnen God niet ter verantwoording roepen. De Heere is het waard dat we Hem dienen en loven, maar vaak hebben we de Heere pas nodig als het moeilijk is. Is dat tot Gods eer?”

Hoe gaat u tijdens een pastoraal bezoek met deze vraag om?

Ds. Beens vat het antwoord in één woord samen: “Luisteren! We praten zo snel zelf te veel en we vergeten te luisteren. Het is juist belangrijk dat mensen de gelegenheid voelen om te komen met hun vragen, want we zijn wel mens. Christus zegt in de diepe verlatenheid: Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten? Omdat Christus dit heeft uitgeroepen en omdat Hij van God was verlaten, daarom is er voor kruisdragers behoud. Dit is de boodschap die je mag meegeven tijdens zo’n pastoraal gesprek. Als ik mag leren dat alles mij overkomt door mijn eigen zonde, als ik op die plek kom, dan is er plaats voor Wie Christus is. Dat Hij nu is gekomen en het diepe lijden wilde ondergaan om ons tot God te brengen. Kijk, en dan ben je weer bij het doel. We moeten bij God worden gebracht, we moeten het eens worden met de Heere.”

Ieder huis heeft zijn kruis, luidt een gezegde. Dat zal u niet voorbij zijn gegaan. In hoeverre heeft u met de waaromvraag geworsteld?

“De man van mijn zusje heeft een hersentumor in de meest agressieve vorm. Ze hebben twee jonge kinderen en de levensverwachting van mijn zwager is heel kort. Als je zoiets hoort, dan komen de waaromvragen. Mijn zwager heeft niet zolang geleden een ongeluk gehad met zijn bus en dat is toen wonderlijk goed afgelopen. Een hele weg, ook voor degenen die erbij betrokken raakten. En nu? Kan ik bidden: ‘Uw wil geschiede’?

Ik moet terechtkomen bij: Wat is Gods weg en Zijn bedoeling? De Heere zal zorgen voor Zijn eer. Maar is het ook tot mijn behoud? De Heere geeft geen rekenschap van zijn daden. Er is een uitdrukking: ‘Nood leert bidden.’ Maar nood leert ons helemaal niet bidden. God leert ons bidden door Zijn Geest, en dat hoop ik voor mijn zwager, zus, haar kinderen en ons allen.”

Wat wilt u jongeren meegeven in deze onrustige tijd waarin we leven?

“Je bent jong en je stippelt in gedachten je levensweg uit. Als je zestien bent, wil je een brommer. Als je zeventien wordt, haal je je rijbewijs en het leven lijkt steeds mooier te worden. Je bent misschien druk met je verkering en met allerlei andere mooie dingen van het leven, maar het is hier op aarde alleen niet ‘lang leve de lol’… Het is voor jonge mensen in deze tijd niet eenvoudig om hier een weg in te vinden. Wat is je toekomst? Hoe zal het in deze wereld gaan? Ik heb maar één boodschap: Zoek de Heere en leef. Dan heb je toekomst!

Asaf zag de voorspoed van de goddelozen en stelde waaromvragen, maar toen hij op hun einde zag en dicht bij de Heere mocht zijn, liet de Heere hem zien dat al het aardse vergaat en er een erfenis in de hemel wacht. Het gaat niet om genieten van het goede leven, maar om het leven met de Heere.

Ds. C. Harinck zei pas naar aanleiding van zijn 60-jarig ambtsjubileum dat hij verlangt om te sterven en voor eeuwig bij de Heere te zijn. Dat zouden we allemaal wat meer moeten hebben. Dan maken we jonge mensen jaloers.

In de Bijbel lees je over Ruth. Ze vroeg aan Boaz: ‘Waarom heb ik genade in uw ogen gevonden, dewijl ik een vreemde ben?’ Het was een waaromvraag van een onwaardige vrouw in verwondering.

Deze waaromvraag gun ik onze jongeren allemaal!”


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

Heb jij waaromvragen? Praat je er weleens met iemand over? Vertel je alles aan de Heere?

Wat zeg je tegen een vriend of vriendin die iets moeilijks meemaakt? Wat kun je voor hem of haar doen?

Wat kun je leren van personen in de Bijbel die met vragen en raadsels door het leven gaan?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 november 2022

Daniel | 36 Pagina's

“Ga niet om de waaromvraag heen”

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 november 2022

Daniel | 36 Pagina's