Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jozef, de behouder van het leven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jozef, de behouder van het leven

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jozef kreeg een nieuwe naam, zoals je eerder hebt kunnen lezen. Zafnath Paänéah. Het betekent: ‘Behouder van het leven.’ In Genesis 47 vers 25 staat: Gij hebt ons leven behouden. Dus, Jozef heette niet alleen zo, maar hij handelde ook naar zijn nieuwe naam. Dat is belangrijk om te onthouden.

Jozef heeft van de Heere gehoord wat de dromen van de Farao waren en wat die betekenden. Zo werd Jozef door de Heere gebruikt om niet alleen het volk van Egypte in leven te houden, maar meer nog: om Juda in leven te houden. Misschien denk je: Waarom nu Juda? Nou, denk maar mee: Wie zou er uit Juda geboren worden? Precies, de Heere Jezus. En Hij is het Die met recht genoemd kan worden: Behouder des levens.

Wat zegt het over de Heere Jezus?

Jozef wordt door de Heere gebruikt om een heel volk in leven te houden. Meer dan Jozef is de Heere Jezus. Als er Eén is Die met recht kan zeggen behouder te zijn van het leven, is het de Meester wel. Hij is gekomen uit de hemel. Hij heeft de heerlijkheid van Zijn Vader verlaten om naar de aarde te gaan. Daar wonen mensen die door de zonde ‘dood’ liggen voor God. Van Zijn Vader heeft Hij een schare gekregen die niemand tellen kan. Die kunnen zichzelf niet behouden. Jezus heeft in hun plaats de zonde gedragen. Zie je Hem hangen aan het kruis? Geen strijdwagen, zoals Jozef. Geen blinkende kleren. Geen buigende mensen. Geen ring aan Zijn vinger of een ketting om Zijn hals.

Slechts een doornenkroon op Zijn hoofd vertelt dat Hij Koning is. Geen zeven volle jaren van overvloed, maar zeven kruiswoorden zijn Hem gegeven. Helemaal alleen draagt Hij Zijn volk op Zijn sterke schouders. En als Hij Zijn ogen sluit en Zijn leven geeft, breken de ‘kettingen van de dood’ en zijn Zijn kinderen vrij. Hun zonden neemt Hij mee het graf in en geeft Hij nooit meer aan hen terug.

Wat leert het jou?

Allereerst dit: er is maar één Behouder van het leven. Dat betekent ook dat er maar één Middel is om levend te worden. Alle andere ‘behouders’ moeten weg. Het leert je dat alles buiten de Zaligmaker te kort is en je het leven niet geeft.

Het tweede dat het jou leert is dat Hij ook ‘bevoegd’ is om jou zalig te maken. Zoals Farao Jozef kroont en hem een nieuwe naam geeft, zo is de Heere Jezus door Zijn Vader gezalfd tot Zaligmaker. Hij heeft Hem een Naam gegeven: Jezus. Een Naam die niet alleen ‘redder’ betekent, maar precies weergeeft Wie Hij is.

Het derde is dit: Alzo kocht Jozef het gehele land van Egypte voor Farao (…) zo werd het land Farao’s eigen (Gen. 47 vers 20). Het is een duidelijk beeld van het werk van de Heere Jezus. Hij kocht met Zijn bloed Zijn hele Kerk en geeft ze in de handen van Zijn Vader.

Wat heb je eraan?

Ik zie in gedachten al die mensen voor de schuren van Jozef staan. Ze waren volledig afhankelijk van zijn gaven. Steeds opnieuw moesten ze terugkomen om hun zakken te vullen. En de schuren raakten niet leeg. Weet je, als je de Heere liefhebt en Hem dienen mag, dan weet je wat het is om, zoals ze vroeger zeiden, ‘te leven van het gegeef’. Steeds opnieuw moet je met je lege ‘zakken’ naar de Behouder toe. Lege zakken passen bij een rijke Koning. Kom je met volle zakken, dan past er niets van Hem in. Heb jij deze Behouder al liefgekregen? Is Hij echt de Behouder van het leven geworden voor jou? Heb je geleerd dat je zonder Hem niet behouden kunt worden? Hij is door God aangesteld, gezalfd om door te gaan totdat Hij komt. Dan zullen de ‘schuren’ volledig opengaan en mag je ‘eten’ zoveel je wilt. Jezus Christus, Gods Zoon, de Behouder van het leven. Ook voor jou?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 november 2022

Daniel | 36 Pagina's

Jozef, de behouder van het leven

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 november 2022

Daniel | 36 Pagina's