Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het zwaard van de Geest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het zwaard van de Geest

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord (Ef. 6:17).

Het zesde onderdeel van de wapenrusting van God, het zwaard van de Geest, Gods Woord

Hier hebben we het zesde en laatste onderdeel van de uitrusting van de christen, het zwaard. Let erop dat het een bijzonder zwaard is: het zwaard van de Geest. Het zwaard werd ooit beschouwd als een zeer noodzakelijk onderdeel van de uitrusting van de soldaat. Daarom is het een algemeen bekend wapen in alle landen. Een veelgebruikte uitdrukking in de Bijbel voor oorlog is het zwaard (Jer. 25:29).

Gods Woord: verdedigingswapen en aanvalswapen

Wat is het soort wapen dat hier is aangewezen voor gebruik door de christen? Het is een wapen dat zowel defensief als offensief is. Zo is het zwaard. Al de andere onderdelen in de wapenuitrusting van de apostel zijn verdedigingswapens: gordel, borstplaat, schild en helm. Deze wapens zijn nuttig om de soldaat te beschermen en te redden van de slag van zijn vijand. Maar het zwaard verdedigt hem en dient om ook zijn vijand te verwonden. Zo is het ook met het Woord van God voor de christen.

Verdediging

De soldaat kan gemakkelijk worden ontwapend van al zijn andere middelen, hoe schitterend en glorieus ook, als hij geen zwaard heeft. Maar als hij een zwaard in zijn hand houdt, kan hij zich verdedigen. En met zo weinig moeite zou de christen ontdaan zijn van al zijn genaden, als hij niet dit zwaard had om de genaden en zichzelf te verdedigen. Ook van satans woede. Indien Uw wet niet ware geweest al mijn vermaking, ik ware in mijn druk allang vergaan (Ps. 119:92). O, dit Woord van God is een verschrikking voor de duivel. Laat Christus maar zeggen: ‘Er is geschreven’ (Luk. 4:4,8), en de vuile duivel rent weg.

Aanval

Het zwaard verdedigt tegen de vijand, maar is ook bedoeld voor het aanvallen van de vijand. Zo is het Woord van God, bedoeld om tegen te houden, maar ook om te doden. Het behoedt en belet niet alleen om toe te geven aan de kracht van verzoekingen van buitenaf. Het doodt ook de innerlijke lusten, en dit maakt de overwinning van de christen compleet. Een man kan de ene dag aan zijn vijand ontsnappen en de volgende dag door hem worden overwonnen.

Sommigen onthouden zich een tijdje van de vervuiling van de wereld, maar hun lusten zijn nooit door het zwaard gedood. Dit gebeurt als het Woord krachtig toegepast wordt op het hart. Dan zijn de lusten eindelijk overwonnen. En dan zijn ze verlost van deze geheime vijand die in hun boezems sluimerde (vergelijk 2 Petr. 2:20 met vers 22).

Het Woord van God

Wie wordt er bedoeld met het Woord van God? Christus, de Zoon van God (Joh. 1:1). In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. Wat wordt er bedoeld met het Woord van God in deze tekst? De Heilige Geest is het zwaard van Christus. En uit Zijn mond ging een scherp zwaard, opdat Hij daarmede de heidenen slaan zou. En Hij zal hen hoeden met een ijzeren roede; en Hij treedt den wijnpersbak van den wijn des toorns en der gramschap des almachtigen Gods (Openb. 19:15).


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

Lees Lukas 4:4 en 8. Hoe gebruikte de Heere Jezus Christus het Woord tot verdediging? Hoe gebruik jij persoonlijk het Woord van God tot verdediging?

Hoe past Gurnall het gebruik van het Woord van God toe om aan te vallen?

Gurnall vraagt om 2 Petrus 2:20 met vers 22 te vergelijken. Wat zeggen deze teksten over het ontvluchten en overwinnen van de wereld door kennis aan de Heere Jezus?


Dit is een vertaling en bewerking door Gerben van der Wulp van De christen in volle wapenrusting door W. Gurnall.


Wie was William Gurnall?

William Gurnall (1616-1679) werd geboren in Lynn, Norfolk, ongeveer 100 kilometer ten noorden van Londen. Hij was een briljante leerling en werd na zijn studies predikant van Lavenham, Suffolk. The Christian in complete armour (De christen in volle wapenrusting) is Gurnalls meest bekende boek. Hieruit komt deze meditatie.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 2022

Daniel | 36 Pagina's

Het zwaard van de Geest

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 2022

Daniel | 36 Pagina's