Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘Strijd in het geloof!’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

‘Strijd in het geloof!’

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De apostel Paulus gebruikt vaak praktische voorbeelden uit het dagelijks leven. De uitrusting van een soldaat is zo’n beeld. Zoals een soldaat zich beschermt met zijn harnas en zijn wapens, zo moet een christen zich beschermen met de ‘wapenrusting Gods’ tegen de aanvallen van de satan.

Paulus, de bekende heidenapostel, schrijft in zijn brief aan de gemeente in Éfeze over het aandoen van de gehele wapenrusting Gods. De uitdrukking ‘de geestelijke wapenrusting’ is afgeleid van deze woorden.

Voorts, mijne broeders, wordt krachtig in den Heere en in de sterkte Zijner macht. Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht. Daarom neemt aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt wederstaan in den bozen dag en alles verricht hebbende, staande blijven (Ef. 6:10-13).

Paulus leefde rond het jaar 10 tot ongeveer 67 na Christus. In zijn tijd maakten de Romeinen de dienst uit. Als je een kaart opzoekt van het Romeinse rijk in die dagen, dan zie je dat dit een enorm groot rijk was. Dit gebied moest natuurlijk gecontroleerd worden. De aanwezigheid van Romeinse soldaten was voor de inwoners dan ook een vertrouwd straatbeeld.

In zijn brieven heeft Paulus een enorme schat aan onderwijs nagelaten. God de Heilige Geest heeft hem de gaven en inspiratie gegeven om de woorden van God aan het perkament toe te vertrouwen. Tot onderwijs en troost van de gemeenten in die tijd. Tot grote zegen voor alle christenen die na hem leefden en nu nog steeds leven. Onderwijs, ook voor jou!

In zijn geestelijk onderwijs maakt Paulus regelmatig gebruik van voorbeelden uit het dagelijks leven. Denk maar aan de vergelijking van een knecht van God met een soldaat, een atleet en een landbouwer (2 Timótheüs 2:4-6). Een paar hoofdstukken verder vergelijkt Paulus zijn leven met een wedloop (2 Timótheüs 4:7-8). Daarbij verwijst hij naar de veel gehouden spelen in die tijd, waarbij atleten hun parcours liepen. Tot slot vergelijkt hij de geestelijke wapens waarmee een christen zich kan beschermen met de verschillende onderdelen van de uitrusting van een Romeinse soldaat (Éfeze 6).

Het borstwapen van de gerechtigheid

Een borstwapen is een metalen schild dat van de nek tot de bovenbenen loopt. Het is een harnas dat de longen, de ingewanden en het hart beschermt. Zonder borstwapen is een soldaat uiterst kwetsbaar en is de kans groot dat hij zal sneuvelen tijdens het gevecht. Paulus noemt het geestelijke borstwapen, het ‘borstwapen der gerechtigheid’. Gerechtigheid betekent dat wat recht, goed is in de ogen van God. Door onze zonde kunnen wij niets meer doen wat goed is in Gods oog. Alleen de gerechtigheid van de Heere Jezus kan ons veiligheid bieden. Als je Hem mag dienen en liefhebben, ben je veilig voor de tijd en de eeuwigheid.

De schoenen

Een Romeinse soldaat draagt goede en stevige schoenen. De schoenen hebben een dikke zool. Onder de zolen zijn spijkerpunten bevestigd. Die zorgen ervoor dat de soldaat een goede grip op de grond heeft. Deze schoenen hebben vaak ook leren kappen, die de benen beschermen. Goede schoenen zorgen ervoor dat de soldaat lang kan standhouden in de strijd.

In Efeze 6 vers 15 noemt Paulus de geestelijke schoenen, de ‘schoenen van de bereidheid van het Evangelie’. Bereidheid betekent vastheid. Het gaat hier dus om de vastheid van het Evangelie. Als je jouw voeten mag zetten in de schoenen van het Evangelie, dan sta je vast en stevig. Dat doe je door de vastheid te zoeken in het Woord van God, het Evangelie van de vrede.

Het schild van het geloof

In de tijd van de Romeinen zijn er geen kogels, maar wordt geschoten met pijlen. Vaak zijn dit brandende pijlen. Als de soldaat dan geen goed schild heeft om zich te beschermen, is hij kansloos in de strijd. Paulus schrijft over het aannemen van het ‘schild van het geloof’, waarmee de vurige pijlen van de boze uitgeblust kunnen worden (Ef. 6:16). De geestelijke strijder heeft een schild van het geloof nodig in de strijd tegen de duivel. De satan schiet vurige pijlen op ons af. Deze pijlen proberen ons over te halen om zonden te doen tegen God. We hebben het ‘schild van het geloof’ nodig om ons te beschermen tegen de pijlen van de satan. Het geloof is een geschenk dat God jou kan geven. Je mag Hem daarom vragen. Hij wil het je geven.

De helm van de zaligheid

De helm is een belangrijk onderdeel van de wapenrusting en beschermt het hele hoofd. Het hoofd is een belangrijk en tegelijk kwetsbaar deel van het lichaam. Het dragen van een helm kan het leven van een soldaat redden.

De geestelijke helm van de zaligheid is de hoop op de eeuwige zaligheid. De betekenis van zaligheid is ‘gerechtvaardigd voor God, gered, behouden’. De hoop op de zaligheid geeft houvast. Deze hoop kijkt verder dan het hier en het nu en geeft zekerheid voor de toekomst.

Het zwaard van de Geest

Een zwaard is een wapen dat gebruikt wordt om aan te vallen, maar ook om te verdedigen. Het is van levensbelang dat een soldaat weet hoe hij het zwaard moet gebruiken. Weet hij dit niet, dan is hij voortdurend in gevaar. Met ‘het zwaard des Geestes’ bedoelt Paulus het Woord van God. ‘Des Geestes’ verwijst naar het werk van God de Heilige Geest. De Heilige Geest kan ons leren om het Woord van God op een goede manier te gebruiken, in de strijd tegen de invloeden van de satan. Het is belangrijk om de Bijbel goed te kennen en te weten wat erin staat. Alleen dan weet je wat de waarheid is en wat niet. Vraag de Heere om een verlicht verstand om Zijn Woord te begrijpen en te gebruiken.

Wat betekent dit voor jou?

Paulus schrijft in Éfeze 6 vers 11 over het ‘aandoen van de wapenrusting Gods’. Misschien denk jij wel bij het lezen van die woorden: Maar hoe dan? Eens riep een vader zijn kinderen bij zich. Hij wilde hen nog voor de laatste keer wijzen op de zaligheid die bij God te krijgen is. De zaligheid die God uit genade wil schenken. “Maar”, zo zei hij, “de Heere wil gezocht worden. Hij wil erom gevraagd en Hij wil er om gebeden zijn.”

De Heere Jezus heeft hier Zelf over gesproken: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden (Matth. 7:7).

Lutherlied

Een vaste burcht is onze God, een toevlucht voor de Zijnen! Al drukt het leed, al dreigt het lot, Hij doet Zijn hulp verschijnen! De vijand rukt vast aan met opgestoken vaan; hij draagt zijn rusting nog van gruwel en bedrog, maar zal als kaf verdwijnen!

Geen aardse macht begeren wij, die gaat welras verloren. Ons staat de sterke Held ter zij, Dien God ons heeft verkoren. Vraagt gij Zijn naam? Zo weet, dat Hij de Christus heet, Gods eengeboren Zoon, verwinnaar van de troon: de zeeg’ is ons beschoren!


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

Bedenk bij elk onderdeel van de geestelijke wapenrusting wat jij persoonlijk zou kunnen doen.

Hoe kun je dat inpassen in jouw dagelijks leven?


De gordel van de waarheid

Een Romeinse soldaat gebruikt een gordel om zijn kleding omhoog te houden, zodat hij er niet over kan struikelen. De gordel is ook een soort band die de rug steun geeft. Verder hangt het zwaard van de soldaat aan de gordel. Tot slot is het borstharnas vastgemaakt aan diezelfde gordel. Kortom: de gordel is onmisbaar. Hij houdt de hele uitrusting op zijn plaats.

Paulus noemt in zijn brief de geestelijke gordel, de ‘gordel van de waarheid’. Zo belangrijk als de gordel was voor de soldaat, zo belangrijk is Gods waarheid voor Zijn kinderen. Deze waarheid kun je vinden in de Bijbel, het Woord van God.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 2022

Daniel | 36 Pagina's

‘Strijd in het geloof!’

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 2022

Daniel | 36 Pagina's