Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Thomas Watson over de schepping

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Thomas Watson over de schepping

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In den beginne schiep God de hemel en de aarde (Gen. 1:1)

Wat is het werk van de schepping? Het is het voortbrengen van alle dingen door de Heere uit niets, door het Woord van Zijn kracht (Hebr. 1:3). De schepping is de Bijbel voor de heidenen, het gebedenboek voor de boer en de verrekijker voor de reiziger, waardoor hij een beeld krijgt van de oneindige volmaaktheden die in God zijn. De schepping is een groot boek waarin Gods werken zijn samengebundeld. Dit boek heeft drie delen: de hemel, de aarde en de zee. Wie is de Auteur van de schepping? Dat is God, want er staat: God schiep (Gen. 1:1). De wereld moet een Schepper hebben; zij heeft zichzelf niet kunnen maken. Als je een groot gebouw ziet, zou het nooit in je opkomen dat het zichzelf gebouwd heeft. Er moet een ontwerper zijn geweest. Zo heeft ook het grote bouwwerk van de wereld zichzelf niet kunnen maken. Er moet een Bouwer of Maker zijn en dat is God. In den beginne schiep God (Gen. 1:1). De schepping zonder de HEERE is hetzelfde als een prachtig schilderij zonder kunstenaar. In het werk van de schepping moeten we letten op twee dingen: de schepping en de versiering. Schepping: Bedenk dat God de wereld heeft geschapen zonder gebruik te maken van bestaand materiaal. Toen Salomo de tempel moest bouwen, had hij veel werklieden nodig. En die hadden allemaal gereedschappen om mee te werken. God heeft echter zonder gereedschap gewerkt. Hij schiep de wereld met het Woord. Door het Woord des HEEREN zijn de hemelen gemaakt (Ps. 33:6). De discipelen hebben zich verwonderd dat Christus met één woord de zee tot bedaren kon brengen (Mark. 4:39). Maar het was nog groter om met één woord de zee te scheppen! God heeft in het begin alles zeer goed gemaakt (Gen. 1:31). Het was geschreven met Gods eigen vingers (Ps. 8:4). Versiering: God heeft deze grote klomp en massa, zonder vorm en ordening, geschapen en daarna heeft Hij die verfraaid. Hij maakte scheiding tussen de zee en de aarde. Hij bedekte de aarde met bloemen en de bomen versierde Hij met vruchten. God schiep het licht zodat we die heerlijkheid kunnen zien. De hemelen werden versierd met zon, maan en sterren. De mens is echter het pronkstuk van de schepping. Hij is een microkosmos, een kleine wereld op zich. De mens is na overleg en beraad geschapen: Laat Ons mensen maken.

Toepassing 1. Heeft God de wereld geschapen? Dan overtuigt ons dit van de waarheid van Zijn Godheid (Hand. 17:24). 2. Wie anders dan God kan scheppen? Er zijn twee boeken waaruit God de heidenen zal oordelen, namelijk het boek van het geweten (Rom. 2:15) en het boek van de schepping (Rom. 1:20). 3. Het is een machtige steun voor het geloof dat God schept. Hij Die alles geschapen heeft door het Woord, wat kan Hij niet doen? Hij kan kracht geven in zwakheid en Hij kan in al onze noden voorzien. Oproep Steun op deze God, Die hemel en aarde gemaakt heeft en zeg: Onze hulp is in den Naam des HEEREN, Die hemel en aarde gemaakt heeft (Ps. 124:8).

Dit is een bewerking door Gerben van der Wulp van het onderdeel De Schepping uit: De Hoofdsom van de Geloofsleer, geschreven door Thomas Watson.


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

Zelfs in de kerk is het niet meer vanzelfsprekend dat God als Schepper beleden wordt. Mag jij door Gods genade nog vasthouden aan deze Bijbelse waarheid en bid je of God je vast zal blijven houden, ook als je (verder) gaat leren en studeren?

Watson zegt dat op een munt het beeld van de koning staat. Heeft God door het werk van Zijn Geest jou al leren bidden: “O, Zoon, maak mij Uw beeld gelijk”?

Steun jij op deze God, Die hemel en aarde gemaakt heeft?


Wie was Thomas Watson? di

Thomas Watson was een puriteinse predikant die leefde van 1620 tot 1686 in Engeland. Watson was een ijverige student. Samen met zijn vrouw kreeg hij zeven kinderen van wie er vier jong stierven. Watson heeft kort gevangen gezeten omdat hij opkwam voor het koningshuis. Watsons einde is tekenend: Hij stierf terwijl hij in gebed was. Zijn boek Body of Divinity (De hoofdsom van de geloofsleer) is een bekend, geliefd en veelgelezen werk van hem.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 januari 2023

Daniel | 36 Pagina's

Thomas Watson over de schepping

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 januari 2023

Daniel | 36 Pagina's