Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een verlosser geboren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een verlosser geboren

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Aan de oever van de Nijl staat een soldaat. In zijn armen heeft hij een klein kind. Een jongetje. Grimmig kijkt hij naar het donkere water voor hem. Twee ogen loeren vanuit het water naar de oever. Een staart beweegt en een enorme bek opent zich wanneer de man op de oever het kind in het water werpt.

In Egypte heerst angst en verdriet. De Farao is gericht op het uitroeien van de Israëlieten. Kan er ooit nog verlossing komen? Ja! In de woning van één van de Israëlieten wordt een zoon geboren. Het echtpaar Amram en Jochebed, beiden uit de stam van Levi, hebben hun derde kindje gekregen. Eerst is Aäron geboren, daarna Mirjam en nu opnieuw een jongen. Amram is de zoon van Kehath, die weer een zoon is van Levi. Jochebed is de tante van Amram. God leidde hen naar elkaar, misschien anders dan wij zouden denken. Waarom deed de Heere dat? Wat het volk nog niet weet, is dit: In het midden van hen is een verlosser geboren. De duivel denkt dat hij dit volk kan uitroeien, maar God is hem altíjd voor.

Wat zegt het over de Heere Jezus?

De jongen ‘zonder naam’ wordt later Mozes genoemd. Er staat wat over hem in de Bijbel. Toen zij hem zag, dat hij schoon was, zo verborg zij hem drie maanden (Ex. 2:2). Wat betekent dat? Elke moeder zal zich over de wieg buigen en haar baby het allermooiste kindje op aarde vinden. Dat heet moederliefde. Maar op die manier bedoelde Jochebed dat niet. De Heilige Geest legt later uit op welke manier Mozes ‘schoon’ was. Jochebed verborg het jongetje omdat ze gelóófde dat de Heere iets in hem gelegd had. In de grondtaal kun je lezen dat Stéfanus zegt: ‘het was schoon voor Gód’ (Hand. 7:20). Jochebed heeft gezien dat God haar jongetje zal gebruiken om verlossing te schenken. Een bijzondere taak zal op zijn schouders worden gelegd. Ik moet denken aan de Heere Jezus. Vader had het allergrootste werk op Zijn schouders gelegd. Van Hem wordt gezegd dat Hij de schoonste is onder alle mensenkinderen (Ps. 45:3) Weet je waarom? Omdat er genade in Zijn lippen is uitgestort. Dat betekent dat als Hij tegen je spreekt, dit vol van genade is. Later zal Mozes zeggen dat er een Profeet zal opstaan uit het midden van het volk van Israël. God zal Hem verwekken en naar Hem zullen zij luisteren (Deut.18:15). En heeft God de Vader dat Zelf niet gezegd toen Hij Hém aanwees? Deze is Mijn Geliefde Zoon, hoort Hem! (Luk. 9:35)

Wat leert het jou?

Er is zoveel te vertellen over Hem. Heeft Maria haar Zoon niet verborgen en is Hij niet in Egypte geweest? Heeft God Zijn Zoon niet uit Egypte geroepen? Zoals Mozes de verlosser is van het volk uit de slavernij van Egypte, zo is Christus de enige Verlosser die uitleidt uit het Egypte van de zonden. In de donkere dagen van Amram en Jochebed dacht niemand aan verlossing. Eeuwen later werden in de donkere dagen van Augustus twee jonge mensen, Jozef en Maria uit Nazareth, naar Bethlehem gezonden. Daar in de beestenstal is de Zaligmaker geboren. De Verlosser! Hoe heerlijk was Hij als baby. Toen Hij in de beestenbak lag, knielden herdersknieën voor Hem neer. Mozes werd gespaard voor de krokodillen van Faroa, Christus werd gespaard voor het zwaard van Herodes.

Wat heb je eraan?

Er is in jouw leven iets heel ergs aan de hand. Je bent sinds je geboorte in handen van de helse Farao die niets liever wil dan jou doden en voor eeuwig verloren laten gaan. Maar, God heeft Zijn Zoon gezonden naar deze wereld om jongeren zalig te maken. Als je aan de bruid zou vragen: ‘Wat is er zo heerlijk aan je Bruidegom?’ Dan zou ze het uitroepen: ‘Alles is begeerlijk aan Hem.’ Kun jij het haar nazeggen? Aan deze Bruidegom heb je niet véél, maar álles.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 januari 2023

Daniel | 36 Pagina's

Een verlosser geboren

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 januari 2023

Daniel | 36 Pagina's