Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vroeg de Heere zoeken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vroeg de Heere zoeken

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Recent is er bij Den Hertog een 2e (herziene en uitgebreide) druk verschenen van Ryle’s Children’s Stories. Omdat ik zelf ook werk van Ryle vertaal, was ik erg benieuwd naar deze nieuwe uitgave. Vroeg de Heere zoeken bevat één extra kinderpreek ten opzichte van Nu dan kinderen, hoort naar mij uit 2002. Voor een indruk kun je kijken op de website van de uitgever.

Wie was J.C. Ryle?

John Charles Ryle werd geboren in 1816. Hij was predikant in de Anglicaanse Kerk. Op 64-jarige leeftijd werd hij bisschop in Liverpool. Ryle stond in de reformatorische en puriteinse traditie. Hij stierf in 1900 te Liverpool. Nederlandse vertalingen van zijn werken zijn door hun praktische benadering nog altijd zeer geliefd en veelgelezen. Daar valt ook Children’s Stories onder waar deze ‘Goud in handen’ over gaat.

Ryle en kinderen

Ryle was een echte kindervriend. Allereerst van zijn eigen vijf kinderen. Zijn zoon Herbert heeft gezegd dat hij zich geen bars woord van zijn vader kan herinneren en dat zijn geduld met hen zeer groot was. Daarnaast hield hij veel van de kinderen van de gemeente. Ryle preekte voor kinderen, schreef voor kinderen en speelde met hen als hij ze tegenkwam op straat.

De proef op de som

In de kerstvakantie heb ik de proef op de som genomen. Tijdens het middageten waarbij onze middelste twee kinderen aanwezig waren heb ik ‘Klein en wijs’ gelezen, een preek voor kinderen uit Spreuken 30:24-28. Omdat Jerred (5) een grote dierenvriend en Jelynn (7) zeer leergierig is, leek me deze overdenking geschikt. We werden niet teleurgesteld. De boodschap is duidelijk. Er wordt gebruik gemaakt van functionele herhaling. Tenslotte wordt er een appèl gedaan op het hart van kinderen om tot de Heere Jezus te gaan, te bidden en de Bijbel te lezen. Er is er Eén Die jullie ziel heel veilig kan bewaren. Zijn Naam is Jezus. Hij is sterk genoeg om jullie te verlossen, want Hij is Gods Zoon.

Vier lessen:

De geestelijke lessen uit deze kinderpreek:

1. Mieren denken vooruit. In je jeugd moet je voedsel opslaan voor je ziel.

2. Klipdassen (soort konijn). De Heere Jezus is de ware Rots voor kinderen om naartoe te rennen.

3. Sprinkhanen. Wees wijs als de sprinkhanen en heb elkaar lief!

4. Spin (kan ook vertaald worden met sprinkhaan). Houd vol! Blijf bidden, Bijbellezen en de kerk bezoeken

Jelynn schreef nog een persoonlijke recensie na het lezen van de kinderpreek: “Mooi boek! Goed uitgelegd! Je kunt het daarom goed onthouden. In je jeugd moet je aan je ziel denken!”

Jerred vond het zo mooi dat een klipdas als er gevaar dreigt in de rotsen vlucht. De Heere Jezus is ook als een Rots, een veilige schuilplaats!”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 februari 2023

Daniel | 36 Pagina's

Vroeg de Heere zoeken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 februari 2023

Daniel | 36 Pagina's