Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bezoek van de Engel des HEEREN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bezoek van de Engel des HEEREN

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het gaat niet zo goed in Israël. Het volk luistert alweer niet naar de Heere. De Filistijnen komen, ze plunderen het land, nemen de dieren mee en verbranden de boerderijen. De Israëlieten krijgen spijt; ze roepen in hun nood tot de Heere. Maar als het dan weer rustig is en ze hebben weer voorspoed, vergeten ze de Heere opnieuw en doen wat ze zelf willen. Herken je het? Zo ging het steeds met het volk Israël. De Filistijnen werden door de Heere gestuurd; nog nooit strafte God Israël met zo’n lange periode van onderdrukking. Maar opnieuw gaat het volk roepen tot de Heere.

In het zuiden van Israël ligt het plaatsje Zora. In Zora wonen Manóach en zijn vrouw. Tot hun grote verdriet hebben ze geen kinderen.

Op een dag is de vrouw van Manóach alleen en plotseling staat er iemand bij haar. Het is een Engel des Heeren. Hij kent haar, want Hij weet dat ze geen kinderen heeft. Maar, zegt Hij: “Gij zult zwanger worden en een zoon baren. En niet zomaar een kindje; het kind zal een bijzonder kind zijn, een Nazireeër Gods. Dit kindje zal de Heere gebruiken om een begin te maken met de verlossing van Israël van de Filistijnen.

Je begrijp wel dat de vrouw snel haar man gaat opzoeken om hem alles te vertellen! Ze weet, het was een Man Gods, maar hoe Hij komt en waar vandaan dat weet ze niet. Manóach bidt met heel zijn hart of de Boodschapper nog een keer mag komen. Zijn grote vraag is hoe hij zijn zoon moet opvoeden. De Heere verhoort het gebed en de Engel komt weer bij de vrouw. Snel haalt zij Manóach en opnieuw vertelt de Engel wat er met dit kind gebeuren zal.

Als Manóach de Boodschapper eten aan wil bieden, zegt Hij: “Als je je dank wil uiten, breng dan de Heere een dankoffer.” In de vlam van het offer van Manóach, stijgt de Engel des HEEREN op naar de hemel. Dan beseffen Manóach en zijn vrouw dat ze God hebben gezien.


Nazireeër

Nazireeër betekent ‘afgezonderde’. Een Nazireeër mocht geen alcohol drinken en geen onrein voedsel eten. Hij moest heilig leven, omdat heel het leven verbonden was met de dienst van de Heere. Ook mocht zijn haar niet geknipt worden; het lange haar was een teken van toewijding aan de Heere. Een Nazireeër was als een spiegel voor het volk Israël: ‘U behoort Mij geheel toe, zo moet u leven’.


Engel des HEEREN

Niet alleen is de Engel des HEEREN een boodschapper van God, die net als andere engelen namens God spreekt, maar de Engel des HEEREN is de Zoon van God Zelf. De Heere Zelf kwam bij Manóach en zijn vrouw.


Zoek op achter in je Bijbeltje: Heidelbergse catechismus zondag 48, vraag 124; Een Nazireeër was een spiegel voor het volk Israël. Hoe is een engel een spiegel voor ons?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 februari 2023

Daniel | 36 Pagina's

Bezoek van de Engel des HEEREN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 februari 2023

Daniel | 36 Pagina's