Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ik heb de HEERE lang verwacht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ik heb de HEERE lang verwacht

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik heb den HEERE lang verwacht; en Hij heeft Zich tot mij geneigd, en mijn geroep gehoord. En Hij heeft mij uit een ruisende kuil, uit modderig slijk opgehaald, en heeft mijn voeten op een rotssteen gesteld, Hij heeft mijn gangen vastgemaakt. En Hij heeft een nieuw lied in mijn mond gegeven, een lofzang onzen Gode; velen zullen het zien, en vrezen, en op den HEERE vertrouwen. (Psalm 40:1-3)

Psalm 40 is een messiaanse Psalm.

Deze Psalm is geschreven door David. Hij is hier een type van de Heere Jezus. In Hebreeën 10 worden vers 5-7 rechtstreeks toegepast op Christus: Slachtoffer en offerande hebt Gij niet gewild, maar Gij hebt Mij het lichaam toebereid; Brandofferen en offer voor de zonde hebben U niet behaagd. Toen sprak Ik: Zie, Ik kom (in het begin des boeks is van Mij geschreven), om Uw wil te doen, o God! Vers 1-3 kunnen gezien worden als een herinnering aan een vroegere verlossing. Als de tekst letterlijk vertaald wordt staat er: Verwachtende, verwachtte ik Jehovah.

Het beeld van een ruisende kuil en een onbekeerd mens.

Als jij onbekeerd bent verkeer je in een hopeloze toestand. Je bevindt je in een kuil waarin je gevangen bent. Je bent dood in zonden en in misdaden (Ef. 2). Je bent onder de vloek, want vervloekt is een iegelijk die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen (Gal. 3:10). Omdat je nooit het zaligmakend geloof hebt gehad in de Zoon van God ben je alreeds veroordeeld (Joh. 3:36). De kuil van de toorn van God zal, als je onbekeerd blijft, nooit door jou verlaten worden. Die kuil zal alleen verwisseld worden voor de kuil van de eeuwige toorn van God. Kijk in je eigen hart. Ben je nog onbekeerd? Bid of de Heilige Geest dit gedeelte wil gebruiken om je van je zonde te overtuigen. Bij God zijn alle dingen mogelijk!

Dit is een bewerking door Gerben van der Wulp van een preek van R.M. McCheyne met als titel: De moeilijkheid en wenselijkheid der bekering uit De Bron van zaligheid.


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

Je hebt wel gemerkt dat McCheyne Psalm 40:1-3 toepast op de bekering. David was echter al een gelovige. Je kunt de tekst dus ook anders uitleggen. Het is goed dat je je daarvan bewust bent.

Ken jij dat ‘verwachtend verwachten’ waar het in de eerste alinea over gaat?

Heb je in je eigen hart gekeken? Wat is de conclusie van je onderzoek? Zit je nog in de kuil van vijandschap en veroordeling en ben je nog niet gered? Volg dan het advies van McCheyne op.

Ben je op de Rotssteen gezet en nu in Christus? Dan heb je alle reden om dat nieuwe lied mee te zingen tot eer van onze God.


Wie was R.M. McCheyne?

Robert Murray wordt in 1813 geboren in Dundee. Robert heeft veel talenten. Hij is sportief, kan goed zingen, tekenen en dichten. Op zijn veertiende gaat hij naar de universiteit en studeert hij bij de bekende dr. Chalmers. In 1831 overlijdt zijn broer en door deze gebeurtenis zet de Heere hem stil. Op 22-jarige leeftijd wordt McCheyne predikant van de St. Peter’s Church te Dundee. Hij sterft als hij 29 jaar oud is.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 februari 2023

Daniel | 36 Pagina's

Ik heb de HEERE lang verwacht

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 februari 2023

Daniel | 36 Pagina's