Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wacht op God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wacht op God

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wachten duurt lang. Mensen houden niet zo van wachten. Dat was vroeger al zo. Daarom had Israël altijd de neiging om een god te bedenken op wie je niet hoeft te wachten. Een afgod waarmee je kunt doen wat je zelf wilt. Zo’n god kun je zien, of misschien zelfs meenemen als het jou uitkomt. Denk maar aan de terafim van Rachel. Een god waar je nooit op hoeft te wachten. Een god naar je eigen zin. Ook nu is het niet populair om te geloven in een God, op Wie je moet wachten. Wachten tot Hij spreekt. Wachten tot Hij komt. Wachten tot Hij vergeeft. Maar toch is God zo. Hij laat ons vaak wachten. Waarom eigenlijk?

Wachten op de lévende God

Wachten is moeilijk. Als het een poosje duurt denk je: dan regel ik het zelf wel. Zo was het bij Saul die niet op Samuël kon wachten en toen maar zelf ging offeren (1 Sam. 13:9). Toch is dat gevaarlijk. Jezelf helpen voordat God je komt helpen. Jezelf helpen, voordat je met een schuldig, gebroken hart vlucht tot de Heere Jezus. Hoe dan? Bijvoorbeeld door je eigen conclusies te trekken. “Ik heb gebeden om vergeving. God belooft dat Hij geen bidder laat staan en dat Hij graag vergeeft. Dus het zit goed met mij.”

Wachten of concluderen?

Lees aandachtig de Psalmen. Dan ontdek je iets. Het christelijk geloof is meer dan een optelsom van conclusies uit beloften. Het gaat om de ontmoeting met de levende God. Dáár wachten de psalmisten op. Ze vinden kracht en zekerheid in Gods belofte, maar ze zijn pas geholpen als de Heere Zelf spreekt. Het helpt hen niet om zichzelf te redden. Hoeveel beter is het om te wachten op God. Wachten op Zíjn verlossing, Zíjn vergeving en Zíjn vrede om Christus’ wil.

Wachten is niet concluderen

Op Hem wachten heeft alles te maken met het geloof dat Hij écht leeft. Dat Hij écht bestaat. Dat Hij écht is zoals Hij zegt te zijn. Als je een geloof hebt dat alleen maar uit conclusies bestaat, hoef je niet te wachten.

Het is je al gelukt voor Hij eraan te pas hoeft te komen. Daar heb je niets aan. Het is een belangrijke vraag: Heb jij jezelf geholpen, of heb je op Hem gewacht en heeft Hij je geholpen?

Wachten is vérwachten

In de Bijbel staat veel over wachten op God. Wachten op God, zo ziet het leven van Gods kind eruit. Noach wachtte lang tot de aarde droog was. Abraham wachtte lang op de beloofde zoon. Izak en Rebekka baden twintig jaar om een kind. Jozefs dromen leken nooit uit te komen. Zo gaat het heel de Bijbel door. Duizenden jaren waarin Gods kinderen op Hem wachten. Wachten tot God doet wat Hij belooft. Wachten op Zijn tijd. Wachten tot Hij Zelf komt. Hem nodig hebben. Hem zoeken. Naar Hem verlangen. Psalm 130 is een heel mooi voorbeeld. Deze psalm laat ons veel zien over wachten op God. Hem verwachten. Lees maar mee.

1. Wie wacht op God, heeft Hem nodig. Je redt het zelf niet meer. Jezelf helpen is niet gelukt. Het is er niet beter op geworden, alleen maar erger. Uit diepten roep ik tot U, o HEERE (vers 1).

2. Wachten op God doe je biddend. Worstelend met Hem. Heere, hoor naar mijn stem; laat Uw oren opmerkende zijn op de stem van mijn smekingen (Vers 2).

3. Wie wacht op de Heere, begrijpt dat hij niets verdient. Helemaal niets. Zo Gij, HEERE, de ongerechtigheden gadeslaat, wie zal bestaan? (Vers 3)

4. Toch kruipt hij niet weg voor God. Hij heeft een grote, heerlijke ontdekking gedaan. Maar bij U is vergeving, opdat Gij gevreesd wordt (vers 4). Er ís vergeving bij God. Wat ik ook gedaan heb. Hoe erg het ook is. Hoe veel het ook is. Er ís vergeving. En niet een klein beetje, of alleen voor anderen. Want bij den HEERE is goedertierenheid, en bij Hem is véél verlossing. En Hij zal Israël verlossen van ál zijn ongerechtigheden (vers 7 en 8).

5. Ziezo, dat komt goed uit: “Ik heb gezondigd, maar bij God is vergeving. Ik denk daarover na en bid daarom. Dus het zit goed met mij. Ik ben gered.” Nee toch niet... Drie keer zegt hij: Ik verwacht den HEERE, mijn ziel verwacht, Mijn ziel wacht op den Heere (vers 5 en 6). Het gaat om de ontmoeting met de HEERE.

6. Wachten op de Heere is heel anders dan afwachten. Afwachten is verkeerd wachten. Gelaten afwachten en niets doen. Wachten, maar geen zonden belijden. Wachten, maar niet bidden. Wachten, maar God niet zoeken in de Bijbel. Wachten, “want, ik kan niets, en God moet het doen”. De dichter zegt: Ik verwacht de HEERE, en ik hoop op Zijn Woord (vers 5). Wachten doe je dus met je vinger bij een open Bijbel.

7. Wachten kan lang duren. Heel lang soms. Dan kan de vertwijfeling toeslaan. Het lijkt wel dat God niet helpt. Dat Hij niet hoort. En dat heb je eerlijk gezegd ook verdiend. De HEERE heeft mij verlaten, de HEERE heeft mij vergeten (Jes. 49:14). Wat dan? Toch maar de leugen van de duivel geloven? Dat God niet doet wat Hij belooft? Dat het vergeefs is om op Hem te hopen? De psalmen wijzen de weg. Je moet blijven wachten, blijven hopen. Wacht op den HEERE, zijt sterk, en Hij zal uw hart versterken; ja, wacht op den HEERE (Ps. 27:14). Volhouden dus. Ver-wachten. Méér dan de wachters die wachten op de morgen (vers 6). Na de nacht komt de morgen, dat weet iedere wachter. De dichter zegt: Zo weet ik ook dat niemand tevergeefs op de HEERE wacht. Daar twijfelt hij niet aan. Want hij heeft vaste grond onder zijn voeten gevonden. En ik hoop op Zijn Woord (vers 5). Wacht jij ook zó op de Heere? Tót Hij je helpt?

8. Wachten betekent nederig Góds tijd afwachten. Wij kunnen Hem niet ter verantwoording roepen. Ook niet als het lang duurt. Of als we het niet begrijpen. God is God. Hij doet alles wat Hij wil, en wanneer Hij wil. Hij is volmaakt wijs. Hij doet het nooit verkeerd.

9. Wachten op de Heere kan lang duren. Maar het maakt je hart niet bitter als je net zo wacht als de psalmist van psalm 130. Want dan is je hart vol van verwachting van de HEERE, terwijl je niets verdient. Dat wens je iedereen wel toe. Dan zeg je tegen een ander: Israël hope op den HEERE; want bij den HEERE is goedertierenheid, en bij Hem is veel verlossing (vers 7).

10. De HEERE verwachten heeft alles te maken met de Heere kennen. De psalmist deed grote ontdekkingen over Wie de HEERE is. Maar bij U is vergeving (…) Want bij den HEERE is goedertierenheid, en bij Hem is veel verlossing. “Omdat U zó bent, HEERE, daarom wacht ik op U.”

Nooit meer wachten

Er komt een dag dat alles verandert. Iedereen die de Heere kent, wacht daarop met groot verlangen (NGB 37). Jezus komt op de wolken (Matth. 24:30). De Zijnen worden opgenomen in de wolken, den Heere tegemoet, in de lucht; En alzo zullen we altijd bij de Heere wezen (1 Thess. 4:17). Alle zondig ongeduld is dan voorbij. Alle vragen voorbij. Ook al het wachten is voorbij. Altijd bij de Heere wezen. Wachten op de Heere is niet tevergeefs.


De Heere lang verwacht

Hij was geroepen om zendeling te worden. Hij wist het zeker. Maar het ging heel anders dan hij gedacht had. Hoewel hij eerst vrijmoedig over de Heere Jezus sprak, werd hij afgewezen door de ambtsdragers. Ze vertrouwden hem niet. Daarna ging hij naar het buitenland. Pas na veertien jaar kreeg hij het vertrouwen en werd hij als zendeling uitgezonden. Ik doel op de apostel Paulus. Wat heeft hij lang moeten wachten! Ongetwijfeld heeft hij toen veel van de Heere geleerd. En wat te denken van John Bunyan, die jaren in de gevangenis zat! Of van Samuël Rutherford of Jakobus Koelman, die verbannen werden en ook niet meer mochten preken!

Wat een raadselachtige weg als de Heere je lang laat wachten. Dat is best veel gebeurd met mensen die op de vervulling van Gods beloften wachtten. Denk ook maar aan Abraham, of aan David. Wat kunnen er dan veel vragen rijzen! Toch vergeet de Heere die wachtenden niet. Hij geeft ze lessen; oefeningen noemen we dat. Hij leert ze bijvoorbeeld geduld oefenen, hun onmacht, maar ook hun onwaardigheid beleven. Zo krijgen ze de Heere meer nodig en wordt Hij toch verheerlijkt.

Moet jij ook wachten op de Heere? Let er goed dat je niet ongelovig wacht. Ik bedoel in een ‘valse lijdelijkheid’. Je zit dan te wachten of de Heere je nog eens bekeert, terwijl je Hem niet wilt zoeken! Nee, als de Heere belooft dat die Hem vroeg zoeken, Hem ook zullen vinden, dan moet je de middelen – zoals Bijbel lezen, bidden, naar de kerk gaan – trouw gebruiken. Lees de beloften in Psalm 27:14 en Habakuk 2:3. David zegt: Ik heb de Heere lang verwacht en Hij heeft Zich tot mij geneigd (Ps. 40:2). Hij doet zeker wat Hij belooft; op Zijn tijd en tot Zijn eer.


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

ʾ Zoek zeven voorbeelden uit de Bijbel van mensen die op God of de Heere Jezus wachten. Wat hebben zij ervan geleerd?

ʾ Lees Psalm 27. Waarom is wachten op God een zaak van blijdschap en zekerheid?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 februari 2023

Daniel | 36 Pagina's

Wacht op God

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 februari 2023

Daniel | 36 Pagina's