Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het licht der wereld

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het licht der wereld

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gij zijt het licht der wereld (Matth. 5:14a).

Hoe weten onze medemensen dat God bestaat en dat zijn geboden heilzaam zijn? We kunnen verwijzen naar de kerk en de Bijbel. Maar veel mensen komen nooit in de kerk en lezen ook niet in de Bijbel. Nederland is een seculier land geworden. Er zijn echter wel christenen in dit land. En welke boodschap geven zij af?

De Heere Jezus geeft in Matthéüs 5 onderwijs aan de discipelen. Dat was een ruime kring van mensen die Hem volgden. De Heere zegt dat zij het zout van de aarde zijn en het licht van de wereld. Door hun woorden en werken moeten mensen aan de weet komen dat er een God op aarde is en dat Jezus de Zaligmaker is.

Nee, mensen hebben dat licht niet van zichzelf. Van nature zijn we diepe duisternis. Dat licht kunnen we ook elkaar niet geven. De Heere Jezus is het Licht der wereld. Hij is de Zon der gerechtigheid. De Heere werkt door Zijn Geest in de harten van mensen. En dan komt het nieuwe leven openbaar. Denk aan de zon en de maan. De maan heeft geen licht van zichzelf. Zij geeft licht van de zon door in de duisternis. Zo ook de ware gelovigen. Ze geven het licht door dat ze ontvangen hebben.

Laten we dat in de eerste plaats benadrukken. Los van Christus is ieder mens enkel duisternis. Los van Christus gaat een mens verloren. Alleen door het ware geloof wordt een zondaar aan Christus verbonden. In het Evangelie komt Christus tot zondaren. Door het ware geloof nemen zondige mensen, met het geschonken geloof, de Zaligmaker aan.

Dan komt ook het nieuwe leven openbaar. Het licht der wereld, zijn is in de eerste plaats een zaak van gedrag. We lezen in Psalm 1 over de rechtvaardige. De Heere kent de weg, de levenswijze, van de rechtvaardige. Het is een leven gericht op Gods geboden. Het is een leven in afhankelijkheid, ootmoed en verlangen. De gelovige kent het verlangen naar God. God immers is het hoogste goed.

Het nieuwe leven uit Christus en door het geloof komt ook in woorden openbaar. Nee, een christen heeft geen behoefte om schreeuwend over de straat te lopen. Hij hoeft geen aandacht voor zichzelf. Het gaat hem om Christus en Zijn gerechtigheid. Alle medemensen zijn voor hem kostbare zielen op reis naar een eeuwigheid. En dan komt het diepe verlangen om ook anderen het Evangelie te laten horen.

Want in de geschiedenis is wel gebleken dat dit de kracht Gods is tot zaligheid. Neem het grote en indrukwekkende Romeinse rijk. Eeuwen heeft het bestaan. Maar het is verdwenen. De christelijke kerk begon in Jeruzalem. Stap voor stap kreeg het gestalte in de toenmalige wereld. En zo ging het rijk van de wereld ten onder aan zonde en bleef de kerk. Ook vandaag is het Evangelie de enige boodschap die arme mensen vooral nodig hebben. Waar die kracht zich openbaart, daar komen nieuwe mensen en een andere samenleving. Dan worden mensen weer gericht op Gods eer en het heil van de naaste.

Veel is er in ons land aan de hand. Sommige dingen moeten ook anders worden. Maar het voornaamste moeten we niet vergeten. Christus is het licht en door genade worden mensen dragers van het licht. Dat is een boodschap die de wereld overwint. Zeg, ben jij ook al een drager van het licht?


Waar kun je om bidden?

Wat leert dit over de Heere?

Wat is de boodschap voor jou?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 maart 2023

Daniel | 36 Pagina's

Het licht der wereld

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 maart 2023

Daniel | 36 Pagina's